راهنمای تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 در سپیدار

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تبصره ۶ بند«ب» در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۳/‏۲/‏۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد افزایش پیدا کرده است تا صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با الویت بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه‌ها توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و طرح‌های آبرسانی شود. در ادامه به تغییر نرخ در نرم‌افزار و نکات تغییر نرخ ارزش افزوده در ارسال به سامانه مودیان می‌پردازیم.

تغییر نرخ مالیات ارزش افزوده را چگونه می‌توان در سپیدار اعمال کرد؟

برای تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالا / خدمات در سیستم سپیدار  باید از سیستم تامین کنندگان و انبار (1)، قسمت فهرست بر گزینه کالا / خدمت (2) کلیک کنید و از طریق انتخاب چندگانه (3) کالا یا خدماتی را که می‌خواهیم تغییر نرخ را روی آن‌ها داشته باشیم انتخاب می‌کنیم.

 سپس از بالای فرم روی آیکن  تغییر نرخ مالیات و عوارض زده (4) و در پنجره باز شده در کادر مالیات(5) عدد 10 را وارد کرده و تایید(6) بزنید.

بعد از زدن تایید کلیه نرخ مالیات برای این کالاهای انتخاب شده 10 درصد شده و در هنگام صدور رسید انبار/برگشت رسید انبار /پیش فاکتور /فاکتور/فاکتور برگشتی نرخ 10 درصد برای کالا ها منظور میشود و همچنین برای ارسال فاکتور به سامانه مودیان نرخ 10 درصد ارزش افزوده برای سال 1403 منظور می‌شود.

نکات تغییر نرخ ارزش افزوده در ارسال به سامانه مودیان

سامانه مودیان فاکتورهای سال 1402 را به نرخ 9 درصد و فاکتورهای سال 1403 را با نرخ 10 درصد قبول می‌کند به این منظور باید هنگام ارسال به سامانه مودیان این مورد را در نظر گرفت که اگر تاریخ ایجاد فاکتور سال 1402 بوده و در فرم جمع‌آوری سال 1402، فاکتور نشان داده شود باید در تعریف کالا/خدمت نرخ 9 درصد آورده شود و اگر تاریخ ایجاد فاکتور سال 1403 باشد و در جمع آوری سال 1403، فاکتور نشان داده شود، باید در تعریف کالا خدمت این نرخ به 10 درصد تغییر کند‌.

(شما  میتوانید تاریخی که فاکتور در جمع‌آوری صورت حساب سامانه مودیان نشان داده می‌شود را در فهرست فاکتور فروش ستون «تاریخ صدور صورت حساب سامانه مودیان» مشاهده کنید )

در نظر داشته باشید که نرخ مالیات در سیستم جز اطلاعات پایه است و با تغیر سال مالی تنظیمات آن تغییر نخواهد کرد به این منظور باید در نظر داشته باشید بنا به سالی که در جمع آوری فاکتور نشان داده میشود ابتدا طبق راهنمای بالا نرخ همان سال را برای کالا خدمت ،درست کرده و سپس اقدام به ارسال فاکتور نمایید .

نکته : برای ارسال به سامانه مودیان مبلغ ارزش افزوده از حاصل ضرب «نرخ آورده شده در تعریف کالا» در «مبلغ کل کالا» و سپس «جمع مالیات های کالاهای آورده شده در فاکتور» در نظر گرفته می‌شود و مبلغ که در فاکتور به عنوان ارزش افزوده آورده شده است به سامانه ارسال نمی‌شود. یعنی اگر نرخ کالا در تعریف کالا 9 درصد باشد ولی در فاکتوری که در سال 1403 ایجاد شده است به صورت دستی 10 درصد وارد شده باشد، موقع ارسال سیستم همان 9 درصد را ارسال کرده و به خطای ارزش افزوده خواهید خورد .

نکته 2 : اگر فاکتوری با نرخ 9 درصد در سال 1402 ارسال شده باشد ولی در سال 1403 اقدام به ویرایش یا صدور فاکتور برگشتی کنید، این فاکتورهای اصلاحی به تاریخ ویرایش یعنی همان سال 1403 در جمع‌آوری مشاهده می‌شود و در این صورت سامانه نرخ 10 درصد را برای این فاکتورها در نظر می‌گیرد. باید در نظر داشته باشید:

  • در تعریف کالا ها نرخ 10 درصد وارد شده باشد؛
  • فاکتورهای اصلاحی ارسال شده مالیات را به نرخ 10 درصدی برای سامانه می‌فرستد و اگر در فاکتور همچنان نرخ 9 درصد باشد اختلافی مابین ارزش افزوده فاکتور داخل سیستم با فاکتور داخل سامانه مودیان خواهید داشت‌.

8 دیدگاه برای ”راهنمای تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 در سپیدار

  1. فرهوده

    سپاس از راهنمایی شما . اینکه برای همه مشتریان لینک آموزش فرستادین جای قدر دانی دارد .

  2. فرهوده

    مرسی از راهنمائی شما واینکه به این شکل به همه آموزش دادین که حسابدارها به دردسر نیفتن سپاسگزاریم

  3. رهگذر

    ما ماژول حسابداری رو داریم اگه سیستم مشتریان و فروش و همچنین حقوق و دستمزد رو بخوایم هزینه اش چقدره؟

  4. خدمتگزار

    با این روش اخذ مالیات فقط سرمایه گذاری در ایران محدود و سرمایه ها را از کشور فرار می دهند.اگر امروز چاره اندیشی نکنند فردا دیگر دیر شده و مردم عزیز را ناراضی و عاقبت خوبی هم ندارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *