چک بین بانکی

تعریف چک بین بانکی و تفاوت آن با چک بانکی


مبادلات کلان و خرید و فروش‌هایی که نیاز به جابجایی مبلغ زیادی دارند، توسط چک ها صورت می گیرند. چک های بانکی انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع جابجایی و مبلغ مورد نظر، می توان از آن ها استفاده کرد. تنوع در چک ها به این دلیل به وجود آمد که روند انتقال با توجه به موضوع و میزان مبلغ مورد نظر، سرعت بیشتری پیدا کند. همچنین این تفاوت ها باعث می شود که پیگیری روند آن ساده تر شود. در این مقاله درباره چک بین بانکی و تفاوت آن با چک بانکی برای شما گفته ایم. اگر تا به حال از انواع چک و تفاوت های آن ها بی خبر بوده اید، با این مطلب همراه باشید.

چک بین بانکی چیست؟ تعریف کامل چک بین بانکی

افرادی که به طور معمول در معاملات خود از چک ها استفاده می کنند، با روند و قوانین هر دسته به خوبی آشنایی دارند. با این حال ممکن است تنها یک بار برای معاملاتی مانند خرید ماشین یا خرید و فروش خانه، سروکارتان به استفاده از چک و جابجایی پول با کمک آن بیفتد. در این شرایط ممکن است کمی برای انتخاب نوع چک، سردرگم شوید و ندانید که کدام انتخاب درست است.

چک بین بانکی یکی از کارآمدترین چک ها در انواع معاملات است. با کمک چک بین‌بانکی می توانید مبلغ دلخواه و مورد نظر خود را از یک بانک به بانک دیگر منتقل کنید.

چک بین بانکی که از انواع چک رمزدار شناخته می شود، یکی از معتبرترین وجوه غیر نقد است. چراکه تامین امنیت آن بر عهده بانک است و خطر گم شدن و سرقت نیز چک بین بانکی را تهدید نمی کند. از طرفی چک بین بانکی مانند چک تضمینی، از طرف بانک و طبق مبلغ موردنظر برای شما صادر می شود و به همین دلیل نیازی به صدور دسته چک نیست.

مدت زمان واریز چک بین بانکی

انواع چک بانکی؛ امنیت کدام چک بیشتر است؟

  • چک بانکی عادی

یکی از انواع چک بانکی، چک عادی است که قانون تجارت در ماده 310 خود، آن را ابزاری برای انتقال کل یا بعض وجوه نقد صاحب دسته چک، به شخص یا اشخاص دیگر می‌داند. این چک قواعد خاص خود را برای نوشتار و وصول دارد که شخص باید اطلاعات کافی را در این مورد داشته باشد.

  • چک تأیید شده

چکی است که توسط فرد صادر می‌شود و بانک وجود مبلغ مندرج در چک را تأیید می‌کند.

  • چک تضمین شده

این چک توسط مشتری بانک صادر می‌شود و بانک صادر کننده چک، پرداخت مبلغ آن را تضمین می‌کند.

  • چک بین بانکی (چک رمزدار)

این چک نیز توسط مشتری صادر می‌شود و مانند یک حواله است. از طریق این چک مبالغ بین بانک‌ها و در حساب‌های مشتری در حرکت است.

  • چک مسافرتی

به این نوع از چک‌ها، تراول چک هم گفته می‌شود که توسط بانک صادر می‌شود و دارای ارزش‌های پولی مختلفی است و فرد دریافت کننده می‌تواند آن را مانند پول نقد خرج کند.

تصویر چک بین بانکی

تصویر چک بین بانکی

قانون جدید چک بین بانکی؛ قوانین چک بین بانکی چیست؟

«قانون اصلاح قانون صدور چک» با هدف اعتبار بخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک بلامحل در سال ۱۳۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی شده است.

مدیریت دریافتی‌ها و پرداختی‌ها را به سپیدار بسپارید

گزارش‌های تحلیلی از دریافت‌ها و پرداخت‌ها

پوشش کامل فرایندها و انواع ثبت‌ها

چاپ چک و کلر بانک

مدیریت ساده چک‌ها

امکان راس‌گیری از اسناد

در قانون جدید چک 1400 به موضوعات جدیدی اشاره شده است. مواردی مثل نحوه صدور، دریافت و انتقال چک با تغییراتی همراه بوده و افرادی که صاحب دسته چک هستند و در معاملات خود از آن استفاده می‌کنند، وظایف بیشتری بر عهده دارند. سامانه صیاد جایی برای ثبت اطلاعات چک است. این یعنی صادرکننده چک باید مندرجات چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذی‌نفع را علاوه بر اینکه در برگ چک درج می‌کند در سامانه صیاد نیز ثبت کند. همچنین ذی‌نفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک باید اطاعات آن را در سامانه صیاد، استعلام و با مندرجات برگ چک تطبیق دهد. اشخاصی که قصد انتقال چک را دارند نیز دیگر نیازی به پشت نویسی چک ندارند و باید اطلاعات هویتی ذی‌نفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.

انجام تمامی این امور از طریق ابزارهایی مثل اینترنت بانک و موبایل بانک بانک‌ها، برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت و شعب بانک‌های عامل امکان‌پذیر است. همچنین مواردی مثل تلفن‌بانک، ابزار پیامکی، کدهای دستوری و … نیز توسط کارشناسان فنی در دست انجام است و مشتریان می‌توانند از آن‌ها هم استفاده نمایند.

تمامی تغییرات انجام شده برای چک‌های جدید و ظاهر متفاوت آن‌ها است. بر روی این چک‌ها این جمله درج شده است: «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.» رنگ چک‌های جدید نیز بنفش است. در ضمن لازم به ذکر است که با چک‌های قدیمی طبق روال عادی برخورد می‌شود.

کاربرد و شرایط چک بین بانکی رمزدار؛ تمامی اطلاعات لازم برای چک بین بانکی!

چک بین‌بانکی یکی از کاربردی ترین وجوه غیر نقد برای افرادی است که جابجایی پول و گردش حساب آن ها، از سقف معمول بالاتر است. بالا بودن امنیت این نوع از چک های بانکی، باعث می شود تا برای معاملات بزرگی مانند خرید و فروش ملک، بهترین گزینه پرداخت باشد. از طرفی در صورت مفقود شدن چک بین‌بانکی، فرد دیگری نمی تواند چک را نقد کند. چراکه به جای امضای فرد، امضای افراد معتبر بانک روی آن درج شده و دارای پرفراژ است.

اعتبار چک بین بانکی از سوی بانک تضمین شده و به همین دلیل اعتباری مانند پول نقد دارد. اعتبار چک بین بانکی باعث می شود که در بسیاری از معاملات تجاری ارزشمند، از چک بین بانکی برای دریافت وجه استفاده شود. چرا که در این صورت خیال فرد از نقد شدن وجه چک راحت است و دیگر برای تضمین به دنبال اسناد ضمانت نخواهید بود.

اسناد ضمانتی مانند سفته در معاملات مختلف، کاربردهای مهمی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید در مطلب «سفته چیست؟» با تعریف و کاربردهای آن آشنا شوید.

مدارک لازم برای چک بین بانکی؛ برای چک بین بانکی چه مشخصاتی لازم است؟

مشتری با داشتن کارت شناسایی به شعبه مراجعه کرده و با تکمیل فرم برداشت از حساب و فرم درخواست چک بین بانکی، چک بین بانکی برای بانک و شعبه خاصی دریافت می‌کند.

آیا گرفتن چک بین بانکی در معاملات معتبر است؟ استعلام چک رمزدار را جدی بگیرید

اگرچه چک بین بانکی را می توان معتبرترین وجوه غیر نقد برای خرید و فروش دانست، اما این روزها ممکن است در بعضی از معاملات، چک رمزدار بین بانکی به صورت تقلبی به شما تحویل داده شود. برای اینکه از اعتبار چک بین بانکی مطمئن شوید، به بانک صادر کننده مراجعه کنید و از آن ها بخواهید که اعتبار چک بین بانکی را استعلام بگیرند.

زمان وصول چک بین بانکی، مدت زمان نقد شدن چک بین بانکی

وصول چک رمزدار بین بانکی معمولا یکی از ساده ترین راه های دریافت وجه در حساب را نسبت به دیگر انواع چک دارد. تنها باید به بانک مقصد مراجعه کنید. این بانک بعد از استعلام چک بین بانکی و طی کردن روند معمول، اقدامات لازم برای وصول چک بین بانکی را برای شما انجام می دهد.

تنها نکته برای نحوه وصول چک بین بانکی، این است که در هر روز کاری تا قبل از ساعت 13 برای وصول چک بین بانکی فرصت دارید. طبق قانون جدید، وصول چک بین بانکی بعد از این ساعت ممکن نیست و باید تا روز بعد منتظر بمانید. بعد از دانستن ساعت واریز چک بین بانکی، باید از تفاوت چک بانکی و بین بانکی آگاه شوید.

هزینه چک بین بانکی

برای انتقال وجه پایا یک‌صدم درصد مبلغ تراکنش (کف کارمزد ۲۰۰ تومان، سقف کارمزد ۲۵۰۰ تومان)، انتقال وجه پایا گروهی ۱۰۰ تومان به‌ازای هر تراکنش (بیش از ۱۰ واریز) و انتقال وجه ساتنا ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش (سقف کارمزد ۲۵ هزار تومان) کارمزد در نظر گرفته شده است.

سقف مبلغ چک بین بانکی

به‌تازگی در مورد هزینه‌های تراکنش‌های بانکی توضیحاتی توسط معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ارائه شده است. طبق اخبار جدید  آقای مانی یکتا درباره سقف و کف انتقال وجه بین بانکی توضیحاتی ارائه کردند. آقای یکتا درباره این دو سامانه توضیح داد که قبل از بخشنامه جدید بانک مرکزی سقف انتقال وجوه در سامانه ساتنا، ۱۵ میلیون تومان بود که این مبلغ در حال حاضر به ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین در خصوص دستور پرداخت‌های پایا نیز افزایش صورت‌گرفته و سقف مبلغ از ۵۰ میلیون تومان به یک‌صد میلیون تومان رسیده است.

او در ادامه تشریح کرد بر اساس آیین‌نامه شفافیت تراکنش‌های مالی اگر افراد به‌صورت غیرحضوری انتقال وجه را انجام دهند؛ یعنی مثلاً از کانال‌های موبایل بانک و اینترنت بانک و غیره، حداکثر در هر روز می‌توانند تا یک‌صد میلیون تومان تراکنش انجام دهند و محدودیتی در تعداد تراکنش‌ها وجود نخواهد داشت.

او در ادامه توضیح داد: اگر افراد به‌صورت حضوری از طریق شعب بانک‌ها بخواهند تراکنش بین بانکی انجام دهند، می‌توانند بدون ارائه مدارک مثبته تا ۲۰۰ میلیون تومان و با ارائه مدارک مثبته بیش از ۲۰۰ میلیون تومان را از طریق سامانه‌های بین بانکی انتقال دهند. معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اینکه تمام بانک‌ها در شبکه بانکی کشور به سامانه‌های پایا و ساتنا متصل هستند، توضیح داد: در گذشته آخرین چرخه انتقال در سامانه پایا ساعت ۱۳:۴۵ بود؛ یعنی اگر زمان ثبت انتقال وجه بین بانکی از طریق سامانه پایا بعد از ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه می‌بود این انتقال به ‌روز بعد منتقل می‌شد. اما در حال حاضر یک چرخه تسویه ساعت ۱۷:۴۵ اضافه شده است و یعنی اگر مردم وجوهی را بین ساعت ۱۳:۴۵ تا ۱۷:۴۵ انتقال بدهند به روز آینده موکول نخواهد شد و در همان روز انجام می‌شود.

تفاوت چک بانکی و بین بانکی، کدام چک برای شما مناسب تر است؟

در پاسخ به فرق چک بانکی و بین بانکی باید بگوییم، چک بانکی معمول‌ترین نوع چک است که از حساب یک شخص به حساب شخص دیگر صادر می شود. در حقیقت بانک در این روند، نقش واسطه و انتقال دهنده وجه میان دو فرد حقیقی را دارد. از این چک نیز می توان در همه معاملات بزرگ و به عنوان وجه غیر نقد استفاده کرد. بعد از استعلام و دریافت چک، می‌توانید آن را نقد کرده یا در حساب بخوابانید؛ هر تصمیمی که برای چک گرفته‌اید، باید در همان زمان در نرم افزار مالی ثبت شود.

فرق چک بانکی و بین بانکی

فرق چک بانکی و بین بانکی؛ مزیت چک بین بانکی نسبت به چک بانکی چیست؟

تفاوت چک رمزدار بین بانکی و چک بانکی، در نحوه صدور و جابجایی وجه است. چک بین بانکی (نحوه صدور چک بین بانکی) از بانک مبدا در وجه بانک مقصد صادر می شود. به همین دلیل خیال شما از میزان کافی موجودی آن راحت است و امکان برگشت خوردن آن وجود ندارد. به همین دلیل در معاملاتی مثل خرید و فروش خانه و یا پرداخت مبالغ رهن، درخواست چک بین بانکی از سمت فرد ذی نفع وجود دارد.

از طرفی در استانداردهای حسابداری بر خلاف چک بین بانکی، برای استفاده از چک بانکی ساده به دسته چک نیاز دارید. همچنین برای نقد کردن این چک (وصول چک بانکی)، باید به شعبه بانک صادر کننده آن مراجعه کنید.

مشخصات چک بین بانکی

چک بین بانکی کشاورزی

چک بین بانکی چکی است که در وجه شخص حقیقی یا حقوقی برای بانک و شعبه خاصی صادر می‌شود. ممکن شخصی در بانک سرمایه حساب داشته باشد ولی مثلاً باید ماهیانه مبلغ بالایی را به حساب شخصی در بانک تجارت واریز نماید. معقولانه است که چک رمزداری جهت واریز به حساب فرد برای بانک تجارت شعبه خاصی درخواست نماید. این چک دارای یک رمز است که پس از تائید رمز و بررسی‌های لازم وصول می‌شود. بانک کشاورزی هم مانند سایر بانک‌ها چنین چکی را صادر و یا وصول می‌نماید و در بین امکانات خود امکان صدور این چک نیز هست.

استفاده از چک بین بانکی در معاملات شرکت های تجاری

اعتبار چک بین بانکی باعث شده تا معاملات تجاری بزرگ و ارزشمند، سرعت بیشتری داشته باشند و همچنین باعث اعتماد سازی میان دو طرف خریدار و فروشنده می شود. جدا از اعتبار چک بین بانکی، سرعت وصول چک بین بانکی باعث تعادل و نظم در ثبت موجودی شرکت های بزرگ در سیستم حسابداری آن ها است. امکانی که با دریافت چک بانکی مدت دار کمی سخت به انجام می رسد. به همین دلیل بهتر است برای انجام خرید و فروش های کلان در شرکت های تجاری، از چک رمزدار بین بانکی استفاده کنید.

شما چه تجربه ای در استفاده از انواع چک دارید؟ اگر تا به حال از چک رمزدار بانکی در معاملات خود استفاده کرده اید، تجربه های خود را با ما در سپیدار سیستم در میان بگذارید. ما پذیرای نظرات، سوالات و تجربه های شما هستیم.