صندوق فروشگاهی

صندوق فروشگاهی چیست؟ کاربرد، مزایا و هر چیزی که باید درباره آن بدانید


صندوق فروشگاهی یا POS رایانه‌ی کوچکی است که نرم افزار حسابداری فروشگاهی روی آن نصب شده است و تمامی اطلاعات خرید و فروش روزانه، موجودی کالا و محاسبه سود و زیان را بر عهده دارد. در کنار صندوق فروشگاهی معمولاً تجهیزات دیگری همانند کشوی پول، چاپگر فیش و بارکدخوان قرار می‌گیرد که فرآیند ثبت اطلاعات در نرم افزار فروشگاهی را به صورت خودکار انجام می‌دهند.

صندوق فروشگاهی ابزاری برای مدیریت بهتر فروشگاه‌ها

استفاده از صندوق فروشگاهی برای اصناف باعث می‌شود تا صاحب کسب‌وکار به راحتی از میزان درآمدها و هزینه‌های فروشگاه خود اطلاع پیدا کند. این اطلاعات می‌تواند به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه دریافت شود که در نتیجه در هر لحظه می‌توان وضعیت فروشگاه را بررسی کرد و تصمیمات بهتری گرفت.

در کنار آن، فروش محصولات و خدمات به مشتریان با روند سریع تر و با نظم بهتری صورت می‌پذیرد که در نتیجه مشتریان تجربه مناسبی از خرید از فروشگاه شما خواهند داشت.

انواع صندوق فروشگاهی چیست؟

  1.  صندوق فروشگاهی ECR: در واقع ماشین حسابی دارای نرم افزار فروشگاهی بوده که قابلیت تغییر یا ارتقاء ندارد. تمامی امور توسط نمایشگر ۴ اینچی که بر روی ماشین حساب سوار می‌باشد قابل تنظیم و مشاهده می‌باشد. صندوق فروشگاهی ذکر شده قابلیت اتصال به بارکد خوان که موجب سرعت بخشیدن به عملیات فروش می‌شود را داراست و جهت فروشگاه‌های کوچک که نیاز به سیستم پیشرفته ندارند مناسب است.
  2. صندوق فروشگاهی POS: صندوق فروشگاهی پوز بهترین نوع صندوق‌ها از نظر عمر استفاده و چند کاربر می‌باشد، این صندوق دارای نرم افزار فروشگاهی قابل تنظیم و تغییر می‌باشد که ارتقاء در این سیستم در تمامی‌ موارد امکان پذیر می‌باشد. صندوق فروشگاهی کامپیوتری می‌باشد که حالت فروشگاهی تنظیم گردیده است و به راحتی با داشتن یک سیستم کامپیوتری با اضافه نمودن صندوق، بارکد خوان، فیش پرینتر و نرم افزار کامپیوتر به صندوق فروشگاهی پوز تغییر کاربری خواهد داد. در این سیستم کیس اهمیت بسیاری دارد که از رم، هارد، CPU و موارد دیگر در حد نیاز استفاده شده باشد.
  3. صندوق فروشگاهی POS Touch: صندوق فروشگاهی پوز تاچ یا صندوق لمسی به سیستمی ‌اطلاق می‌گردد که نمایشگر لمسی بوده و تمامی امور با صفحه نمایشگر لمسی مدیریت می‌گردد. در این صندوق فروشگاهی از کیبرد یا صفحه کلید و موس استفاده ای نمی گردد بلکه مانیتور صندوق تمامی این امور را بر عهده دارد. از سویی نیز کیس صندوق فروشگاهی لمسی در مانیتور جا سازی شده که موجب ظاهر شکیل و کاربری لذت بخش و نیز اشغال کمترین فضا می‌گردد .

صندوق فروشگاهی POS مناسب چنین فروشگاه‌هایی است: کیف و کفش و لباس، کتابفروشی‌ها، فروشگاه‌های مواد‌ غذایی، داروخانه‌ها و کلیه اصناف، فروشگاه‌های بزرگ و تعاونی‌های مصرف، سوپر مارکت، قنادی، آجیل وخشکبار، رستوران و اغذیه فروشی.

کاربردها و مزایای استفاده از صندوق فروشگاهی

صندوق فروشگاهی ، نرم‌افزار و سخت‌افزاری است که برای ثبت مبادلات مالی یک فروشگاه خرده‌فروشی استفاده می‌شود و بهترین ابزار برای صاحب یک فروشگاه است تا حرفه‌ی خود را مدیریت و ارزیابی کند. درحالی‌که سیستم فروشگاهی می‌تواند به سادگی یک نرم‌ افزار فروشگاهی مانند دشت همکاران سیستم باشد که روی هرکامپیوتر شخصی نصب شود یا یک سیستم کاملاً یکپارچه با قابلیت‌های پوز تلفن‌همراه را در برداشته باشد. نکته‌‌ی اساسی این است که اطلاعاتی که سیستم پوز برای شما تولید می‌کند، کمک می‌کند تا یک حرفه‌ی پرسود و منفعت را مدیریت کنید.

در این قسمت برخی ویژگی‌های اساسی آمده است که باید برای استفاده از یک صندوق فروشگاهی باکیفیت جستجو و به آن‌ها توجه کنید.

اطلاعات فروش

صندوق فروشگاهی شما باید قابلیت تولید گزارش‌‌گیری قوی روی نتایج فروش‌تان را داشته باشد. این دستگاه باید به‌صورت ساعتی و روزانه عمل کند و گزارش‌هایی با زمان واقعی ارائه دهد. این سیستم به شما اجازه می‌دهد تا به وقایع درطول روز و سال نگاه کنید. این سیستم همچنین باید براساس روند فروش برای شما پیش‌بینی‌هایی ارائه دهد.

مدیریت موجودی

درخرده‌فروشی، پول نقد به معنای پادشاهی و موجودی شماست. یک صندوق فروشگاهی باکیفیت، ثبت فروش و سفارش‌های تکمیل‌شده را برای شما محاسبه خواهد کرد.صندوق فروشگاهی شما باید زمانی که به سفارش مجدد نیاز دارید و یا محصولی در فروشگاه به فروش نمی‌رود؛ به شما اطلاع دهد. این سیستم همچنین باید نقص موجودی شما را مشخص کند.

صندوق فروشگاهی

رابطه‌ی مشتری و تجربه

دانستن این‌که مشتری شما کیست و چه دوست دارد و ندارد می‌تواند از دردسرهای شما هنگام انتخاب صندوق فروشگاهی بکاهد. ذخیره‌ی اطلاعات مشتریان و سابقه‌ی خرید آن‌ها به شما کمک می‌کند تجربه‌‌ی برخورد با مشتری را شخصی کنید و بعدها از آن به‌عنوان یک امتیاز بسیار مثبت در رابطه‌ی خود با وی به کار گیرید.

زمانی که قصد تبلیغ دارید این اطلاعات به شما امکان می‌دهد مشتریان قطعی خود را بیابید_افرادی که به خرید این محصولی که شما برای آن تبلیغ کرده‌اید، علاقمندند_ این اطلاعات به شما کمک می‌کند از برخی ازاشتباهات درحذر بمانید.

مدیریت کارکنان

به احتمال زیاد یک جزء مهم که هنگام جستجو برای یک صندوق فروشگاهی فراموش می‌شود، مدیریت کارکنان است. آیا شما کارکنان درستی را برای سطوح مختلف فروش انتخاب کرده‌اید؟ برنامه‌ی هفته‌ی آینده‌‌ی شما براساس پیش‌بینی فروش‌تان چیست؟ این برنامه باید ساعت‌های کاری کارکنان و روند فروش را نیزشامل شود.

صندوق فروشگاهی چیست؟

با نگاه به روند فروش، معیار و عملکرد هریک از کارکنان خود را بررسی کنید. آمار اساسی فروش ازجمله درصد فروش در محصولات جانبی می‌تواند به شما کمک کند تا بازدهی هریک ازکارکنان خود را بسنجید. این موضوع را درنظر بگیرید، شما چهار کارمند دارید که ساعت‌های یکسانی کارمی‌کنند؛ اما کدام‌یک برای شما بیشترین درآمد را به ارمغان می‌آورد؟

این اط‌لاعات می‌تواند به شما این واقعیت مهم را بگوید و به شما کمک کند رفتارهای مهارتی فروش را تشویق کنید و به آن‌ها پاداش دهید، همه می‌دانیم که آن‌چه تشویق می‌شود تکرار هم خواهد شد.

برنامه‌های وفاداری

مشتریان، خرده‌فروشانی را انتخاب می‌کنند که مشوق‌هایی را برای وفاداری مشتریان به فروشگاه خود نسبت به سایر فروشگاه‌ها در نظر بگیرند.

شما باید به جای استفاده ازکارت‌های قدیمی اشتراک، قادر به ارائه‌ی چنین مشوق‌ها و برنامه‌هایی برای مشتریان خود باشید. چه بخواهید و چه نخواهید مشتریان شما همواره کارت اشتراک را با خود به همراه دارند اما همیشه از برخی شیوه‌ها برای وفادار کردن مشتریان خود استفاده کنید.

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که مشتریان پول بیشتری را درخرده‌فروشی‌هایی خرج می‌کنند که ازبرنامه‌های جذب مشتری و وفادار نمودن آن‌ها به فروشگاه خود استفاده می‌کنند.

کارت‌های هدیه

امروزه، کارت هدیه جز ضروریات در خرده‌ فروشی‌ها به‌شمار می‌رود. صندوق فروشگاهی شما باید قادر باشد این کارت‌ها را به خوبی مدیریت کند.هرسال اهدای کارت‌های هدیه با هدف افزایش خرید ازسوی مشتریان در مناسبت‌های خاص ادامه دارد و واقعیت این است که بسیاری به بستگان خود می‌گویند کارت هدیه را به یک هدیه واقعی ترجیح می‌دهند.

صندوق فروشگاهی

دریافت کارت برای دریافت‌کننده‌ راحت‌تر است و به اهداکننده‌ی کارت نیز اطمینان می‌دهد هدیه‌ای را اهدا کرده است که فرد مقابل به آن نیاز واقعی داشته است.

گزارش‌گیری

یک صندوق فروشگاهی باید در نوع خود قادر به تولید گزارش مشتریان برای شما باشد. هرسیستم مجموعه گزارش‌های از پیش تعریف‌شده خواهد داشت تا از این طریق شما بتوانید حرفه‌ی خود را مدیریت کنید.

اما از آنجا که خرده‌فروشی شما بی‌مانند است، باید نوعی سیستم را انتخاب کنید تا توانایی بررسی تحلیل‌های شما را داشته باشد. سیستمی را جستجو کنید که بدون لزوم دنبال گشتن گزارش‌ها به‌صورت هفتگی به شما گزارش ارائه دهد.

برخی دستگاه‌های فروشگاهی به شما امکان می‌دهد تا زمانی که اتفاقی در فروشگاه در راستای اهداف فروش می‌افتد به شما هشدار دهد. این سیستم به شما این شانس را می‌دهد که با کارکنان خود، دستیابی به هدفی را جشن بگیرید و درعین حال آن‌ها را حسابگر و توانا نگاه دارید.

آیا همه صندوق‌های فروشگاهی یکی هستند؟

این مسئله کاملا مشخص است که تفاوت هایی بین صندوق‌های فروشگاهی وجود دارد که بالاتر هم توضیحات لازم به شما داده شد. همچنین در سایت فروشگاه های ماشین های اداری و تجهیزات فروشگاهی می توانید انواع برند صندوق فروشگاهی را با توضیحات هر برند محصول مشاهده کنید و با توجه به مشخصات و توضیحات ارائه شده برای هر محصول نسبت به خرید صندوق فروشگاهی تصمیم گیری کنید.

با وجود تشابه عملکردی بالا بین انواع مختلف صندوق فروشگاهی، تفاوت هایی نیز بین آنها با توجه به کارایی شان وجود دارد. به طور مثال، اگر بخواهید صندوق فروشگاهی داروخانه را با صندوق فروشگاهی رستورانی مقایسه کنید، باید به ویژگی صندوق فروشگاهی رستورانی و ویژگی صندوق فروشگاهی داروخانه‌ای دقت داشته باشید. این کار به شما کمک خواهد کرد که بتوانید با کیفیت ترین و بهترین مارک صندوق فروشگاهی را متناسب با نیاز کسب و کارتان تهیه کنید. البته در خرید صندوق فروشگاهی لازم است به بودجه ای که برای این کار کنار گذاشته اید و قیمت صندوق فروشگاهی نیز توجه داشته باشید.

مورد آخر اینکه صندوق فروشگاهی همانند هر کدام از تجهیزات فروشگاهی دیگر و همچنین ماشین های اداری، تجهیزات آموزشی، تجهیزات شبکه و … دارای نرم افزار مخصوص به خود است که بر روی لپ تاپ یا کامپیوتر نصب می شود. در انواع صندوق فروشگاهی با توجه به کاربری صندوق فروش، نرم افزار صندوق فروشگاهی باید تهیه شود.

نرم افزار صندوق فروشگاهی چیست؟

نرم افزارهای فروشگاهی جدید در انواع مختلفی برای همه مشاغل تهیه و در بازار عرضه شده اند . نرم افزاهای پیچیده برای فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای تا نرم افزارهای ساده تر برای کسب و کارهای کوچک و محلی و حتی نرم افزاهایی برای حسابداری یک سوپر مارکت کوچک . یعنی کسبه مشاغل کوچک مثل سوپرمارکت ها، شیرینی فروشی ها، پارچه فروش های خرد و بسیاری دیگر از مشاغل کوچک هم امروزه به راحتی می توانند حسابداری و اسناد مالی خود را به دست این نرم افزار ها سپرده و در بیشتر مواقع از مزایای این سیستم ها بهرمند شوند .

این نرم افزارها همه اطلاعات مالی و حسابداری را می توانند ثبت کنند و اغلب طوری طراحی شده اند که با کمترین میزان خطا تمام اسناد مالی را می توان در آنها نگهداری و در مواقع لزوم گزارش گیری کرده و مورد استفاده قرار داد . بطور کلی یک سیستم یکپارچه فروشگاهی ترکیبی از یک نرم افزار و یک سخت افزار بوده که برای پردازش تراکنش های مالی مورد استفاده قرار میگیرد. این سیستم ها در گذشته ساده بوده و فقط برخی کارهای فروشگاهی را می توانستند پردازش کنند اما به مرور قابلیت های این نرم افزار به شکل بسیار گسترده ای افزایش پیدا کرد به طوری که در حال حاضر قادر هستند مدیریت انبارها ، ارائه انواع مختلفی از گزارشات از جمله گزارشات فروش و گردش های مالی را نشان دهند.

چه کسب و کاری نیاز به نرم افزار صندوق فروشگاهی دارند؟

مطابق با قوانین مالیات مشاغل که باید صندوق مکانیزه فروش داشته باشند به سه گروه مشخص تقسیم میشوند که به شرح ذیل آمده است :

گروه اول : دسته اول مشاغلی  هستند که از سال ۱۳۹۲ مشمول این قانون شدند :

  • سازندگان و فروشندگان طلا و جواهرات
  • افرادی که در فروش آهن آلات هستند
  • فروشندگان لوازم صوتی و تصویری
  • فروشندگان رایانه ها مثل اداری ، لپ تاپ و تجهیزات آنها
  • فروشندگان ماشین الات اداری و تجهیزات مربوط به ان
  • فروشندگان لوازم خانگی
  • هتل ها و هتل اپارتمان ها
  • تالارهای پذیرایی و رستوارن ها و غذا فروشی ها و فست فود ها
  • مشاوران املاک و مستغلات
  • داروخانه ها

گروه دوم : مشاغلی که در سال ۱۳۹۳ مشمول این قانون شدند :

  • فروشندگان لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین و ماشین الات راهسازی ، کشاورزی و ساختمانی
  • دارندگان تعمیرگاههای مجاز و انواع وسایل نقلیه سنگین و راهسازی و کشاورزی و ساختمانی
  • فروشندگام لوازم بهداشتی مثل لوازم مربوط به حمام و سرویس های بهداشتی و شیر الات و غیره
  • فروشندگان تزیینات ساختمان مثل پرده ، کف پوش ، شومینه
  • فروشندگان تلفن و تجهیزات آن مانند تلفن های معمولی و بی سیم
  • تولیدکنندگان و فروشندگان وسایل چوبی و مبل
  • فروشندگان تاسیسات برودتی و سرمایی مثل شوفاژ و کولر
  • فروشندگان فرش اعم از دستی و ماشینی
  • فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی و طبی و بیمارستانی و دندان پزشکی و دندان سازی و تجهیزات مربوط به آن

گروه سوم : مشاغلی که در سال ۱۳۹۴ مشمول قانون صندوق های مکانیزه فروش شدند :

  • فروشندگان لاستیک
  • نمایشگاهها و فروشندگان اتومبیل
  • فروشندگان مصالح ساختمانی
  • فروشندگان تاسیسات الکتریکی و مکانیکی
  • فرشندگان انواع رنگ
  • فروشندگان مواد شیمیایی
  • نمایندگی های فروش شرکت های توزیع یا تجاری یا صنعتی اعم از داخلی و خارجی
  • فروشندگان یخچال ها و ویترین های صنعتی
  • بارفروشان میوه و تره بار

قیمت نرم افزار صندوق فروشگاهی

قیمت نرم افزار فروشگاهی در بازار از 30،000 تا 10،000،000 تومان وجود دارد. این نرم افزار در قالب‌های ویندوز، اندروید، تحت وب، مک، لینوکس و سرویس ابری موجود است. همچنین موضوعاتی مثل کاربری آسان ، پشتیبانی ارزان، انعطاف پذیری بالا و گزارشات کامل و دقیق در کسب رضایت و خرید نرم افزار توسط مشتریان موثر است.

تفاوت های پوز بانکی و کارتخوان

یکی از مهمترین تفاوت هایی که باید بشناسیم، درک سیستم POS (سیستم نقطه‌ی فروش) و ترمینال کارت اعتباری (کارتخوان) است. اما چه مواردی یک پایانه فروشگاهی را از یک ترمینال کارت اعتباری متمایز می کند؟ شاید برای بسیاری از افراد سوال شده باشد که پوز بانکی چیست و چه تفاوتی با کارتخوان دارد. برای جواب به این سوال، ابتدا لازم است تعریف هر کدام را بشناسیم.

دستگاه کارتخوان چیست؟

ترمینال کارت اعتباری یا همان کارتخوان قابلیت های زیادی از پردازش کارت های اعتباری ارائه نمی دهد. بسته به نوعشان برخی ممکن است با داشتن سیستم عامل اندروید به نرم افزار حسابداری متصل شوند، اما بیشتر مسئولیت این کارتخوان ها، کشیدن کارت است.

Pos بانکی چیست؟

پوز بانکی صندوقی است که در نوع پیشرفته آن، رایانه‌ای کامل با یک مانیتور کوچک است که از دید مشتریان، صرفا یک فیش با جزئیات خرید را صادر می‌کند. اما از دید مدیران کسب و کارها، یک پایانه فروشگاهی متصل به بانک، مسئولیت بسیار بزرگتری بر عهده دارد. ساده‌ترین نوع صندوق مکانیزه فروش را در میوه فروشی‌ها می‌توان دید که شامل یک ترازو است که با وارد کردن قیمت، مبلغ کل را محاسبه کرده و فیش می‌دهد که جزئیات خرید در این نوع فیش نیز ذکر می‌گردد. به این دستگاه “پوز” یا (POS=Point Of sale) گفته می‌شود. این پایانه فروش که در اصل یک کامپیوتر است که به منظور استفاده در نقطه فروش طراحی شده‌اند، بگونه‌ای که فضای کمتری را اشغال می‌کنند و تجهیزات جانبی آن مناسب کاربری صندوق دار است. در این پایانه فروشگاهی از بارکد خوان به منظور شناسایی کالا استفاده می‌شود و داشتن کشوی پول و نمایشگر مشتری از ویژگی های عمده این نوع پایانه‌ها است.

اشتباهات رایج هنگام خرید صندوق فروشگاهی

در ادامه رایج‌ترین اشتباهاتی که خرده فروشان در هنگام خرید صندوق فروشگاهی مرتکب می‌شوند و چگونگی پیش‌گیری از آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

1- مشخص ‌نکردن نیازهای خود

بدترین اشتباهی که می‌توانید در انتخاب یک صندوق فروشگاهی انجام دهید، نداشتن درک دقیق از نیازها، ویژگی‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز کسب و کارتان در یک سیستم فروشگاهی خودکار است. آیا شما یک فروشگاه کوچک موقت هستید (غرفه‌های کوچک که محدودیت فضا دارند) یا مالک یک بوتیک می‌باشید که در فرآیند دریافت و پرداخت وجه نقد به کمک نیاز دارد؟ باید به درستی بدانید که در فروشگاه خود چه فرآیندهای خرید و فروشی وجود دارد که نیاز به خودکارسازی دارند. این مساله در رشد کسب‌وکارتان تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. اگر فقط نیازمند ثبت کالاها و ارایه فیش به مشتریان‌تان هستید، نباید بر روی سخت‌افزارهای گران قیمت سرمایه گذاری کنید.

نادیده‌گرفتن این مرحله می‌تواند به فعالیت فروشگاهتان آسیب جدی برساند و برخلاف انتظارتان، صندوق فروشگاهی به ضرر کسب‌وکار منجر شود.

استفاده از سخت افزارهای فروشگاهی در مدیریت فروشگاه کمک شایانی می کند

2- انتخاب صرفاً با توجه به قیمت

شما باید نسبت به‌ این‌که چه میزان پول خرج و پس‌انداز می‌کنید، دقیق و هوشیار باشید، با این وجود نمی‌خواهید خرید صندوق فروشگاهی ارزان‌قیمتی داشته باشید. انتخاب صندوق فروشگاهی ارزان کاری زیرکانه است، اما نباید فراموش کنید که ویژگی‌ها و امکانات این سیستم با توجه به نیاز فروشگاه‌تان را بررسی نمایید.

برای نمونه، اگر در کسب‌وکار خود نیاز دارید تا متوجه شوید کدام یک از اجناس فروشگاه‌تان بیشترین فروش را داشته است، باید به دنبال نوعی نرم افزار فروشگاهی باشید تا اطلاعات کالا، میزان فروش و موجودی انبار را به شما گزارش دهد. حتی اگر این نرم افزار گران‌تر هم باشد. شاید بپرسید چرا؟

به این دلیل که انتخاب نادرست نرم‌افزار باعث می‌شود تا اطلاعات اشتباهی به دست بیاورید که با تکیه بر این اطلاعات، بر روی کالاهای پر فروش سرمایه‌گذاری کنید. اما نتیجه‌ای که حاصل می‌شود منجر به ضرر به کسب‌وکارتان می‌شود.

یک راه برای بررسی قیمت‌های صندوق‌های فروشگاه و اطمینان از این‌که بیش ازحد پول خرج نمی‌کنید این است که فهرستی از ویژگی‌هایی تهیه کنید که می‌خواهید سیستم فروشگاهی شما به آن‌ها مجهز باشد. آیا به سیستمی نیاز دارید که بتواند چندین مکان در فروشگاه‌تان را پوشش دهد؟ آیا به دنبال یکپارچه کردن سیستم فروشگاه‌تان با دیگر نرم‌افزارها مانند نرم افزار حسابداری و یا نرم‌افزار ارتباط با مشتریان هستید؟ این موارد را مشخص کنید و بدانید که باید روی راه‌حل مناسب برای مدیریت و رشد کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری کنید.

3- خرید سخت‌افزار بدون داشتن اطلاعات مورد نیاز درباره نرم‌افزار فروشگاهی

در هر صندوق فروشگاهی از یک نوع سخت‌افزار یکسان استفاده نمی‌شود. با توجه به نوع فعالیت‌تان ممکن است تنها نیازمند یک تبلت و یا کارت‌خوان سیار برای رفع نیازهای‌تان باشید. درحالی‌که فروشگاه‌های بزرگ‌تر ممکن است نیاز داشته باشند روی داشتن سخت‌افزارهایی نظیر کارت‌خوان‌های سیار مجهزتر، فیش‌پرینترها و حتی ابزارهای مشابه تمرکز و سرمایه‌گذاری کنند.

هر نرم‌افزار صندوق فروشگاهی به یک سیستم‌عامل خاص و انواع مشخصی از کارت‌خوان‌ها، اسکنرها، چاپگرها و کشوی‌های پول نیاز دارد، بنابراین خودتان را ابتدا به سرمایه‌گذاری روی سخت‌افزار کامپیوتری محدود نکنید. چرا؟ چون انجام این کار به این معنی است که شما به طور‌ بالقوه وقت و پول خود را صرف منابعی می‌کنید که ممکن است به اندازه کافی با نرم افزار فروشگاهی‌ که در آینده خریداری می‌کنید، سازگار نباشد.

به‌طورخلاصه، شما انتخاب‌های خود را برای یک صندوق فروشگاهی محدود می‌کنید که احتمالاً گزینه مناسب و موثر با کسب و کارتان نخواهد بود.

4- عدم آموزش کافی

کارکنان شمایکی از ارزشمندترین منابع شما هستند، اما بسیاری از مدیران فروشگاه‌ها وقتی موضوع آموزش کارکنان در استفاده صندوق‌های فروشگاهی مطرح می‌شود، سعی دارند در این امر صرفه‌جویی‌ کنند که در بلند مدت می‌تواند هزینه‌های گزافی به دنبال داشته باشد. مانند هرموضوع دیگری در زمینه‌ی کسب‌وکارتان، دانش امری مهم به ‌شمار می‌رود و دانستن این‌که چگونه سیستم‌های جدید را در فروشگاه‌تان راه اندازی کنید در موفقیت‌ شما نقشی تعیین‌کننده دارد. کارکنان شما افرادی هستند که به‌طورمستقیم در روند فروش، مدیریت موجودی، پرینت بارکد و … دخیل هستند، بنابراین با وجود این که ممکن است صندوق فروشگاهی شما بسیار قدرتمند باشد، کاربرانی که به درستی آموزش ندیده باشند، می‌توانند به‌سرعت کارآمدی آن را پایین بیاورند.

به کارکنان خود فرصت دهید تا نرم افزار فروشگاهی را مرور و بررسی کنند و در ادامه به آن‌ها آموزش دهید؛ آموزشی که می‌تواند موارد مدیریتی مانند خرید، دریافت، بارکد، مدیریت موجودی، گزارش‌گیری و غیره را شامل شود. مراقب باشید آن‌ها را با اطلاعات زیاد سر در گم نکنید اما آن‌چه نیاز دارند تا از مدیریت کسب و کارتان بدانند را به آن‌ها آموزش دهید و به آن‌ها اطمینان دهید که در آینده آموزش‌های بیشتری فرا خواهند گرفت.

5- امتحان‌‌نکردن سیستم  پیش از خرید

اگر می‌خواهید پولی را که به سختی به دست آورده‌اید را برای یک وسیله‌ی نقلیه‌ی جدید هزینه کنید، هیچ‌گاه این وسیله را بدون امتحان آن خرید نمی‌کنید. بنابراین چرا باید این امر برای انتخاب صندوق فروشگاهی کسب و کارشما متفاوت باشد و صورت نگیرد؟ شاید یک سیستم فروشگاهی در بروشورها و کاتالوگ‌ها عالی به نظر بیاید، ولی شما بدون این‌که با این سیستم کار کنید نمی‌توانید از عملکرد آن مطمئن شوید.

پیش از خرید، از فروشنده بخواهید تا امکانات صندوق فروشگاهی و نرم‌افزار نصب شده روی آن را برای‌تان شرح دهد. مواردی که فروشنده توضیح می‌دهد را با دقت یادداشت کنید و با نیازهایی که قبلاً ثبت کرده‌اید مقایسه کنید. از عملکرد درست این سیستم با نوع فروشگاه‌تان مطمئن شوید.

به آموزش کارکنانتان در استفاده از صندوق فروشگاهی اهمیت دهید

6- نادیده‌گرفتن سیستم پشتیبان

ممکن است بتوانید به بهترین شکل ممکن کسب و کارخود را مدیریت کنید اما این امر بدان معنا نیست که همیشه بتوانید هرمشکلی که به‌ویژه برای نرم‌افزار فروشگاهی شما پیش می‌آید را برطرف کنید. زمانی که کارها درست پیش نمی‌رود- درست دراین زمان- وجود یک واحد یا بخشی برای پشتیبانی درصورت بروزاشکال و سوال، بسیارکمک‌کننده خواهد بود.

به این دلیل است که وقتی یک سیستم فروشگاهی خریداری می‌کنید، مهم است درخصوص پشتیبانی فنی آن اطمینان حاصل کنید. زمانی که اشکالی رخ می‌دهد، دوست ندارید ساعت‌ها برای ارائه‌ی پشتیبانی تلفنی پشت خط منتظربمانید. مطمئن شوید سیستمی را انتخاب می‌کنید که می‌توانید درصورت برروز اشکال و زمانی که بیشترین نیاز را دارید، با فردی آگاه مکالمه کنید که به درستی و دقیق بتواند پاسخ شما را بدهد.

7- انتخاب شرکت نامناسب

انتخاب یک صندوق فروشگاهی به معنای ورود به یک رابطه‌ی طولانی‌مدت است و شما می‌خواهید بفهمید که شرکتی را که به‌عنوان شریک و همکار خود انتخاب می‌کنید درطول سختی‌ها و مشکلات کسب‌وکار همواره با شماست. شما با انتخاب‌های زیادی روبه‌رو هستید، و می‌خواهید مطمئن شوید با یک شرکت ارایه‌دهنده‌ی قوی که نرم‌افزاری ویژه و مخصوص صنعت خرده‌فروشی تولید می‌کند، همکاری می‌نمایید.

در این جا سوالاتی به شما ارایه می‌کنیم تا بتوانید انتخاب‌های مناسب‌تری از شرکت‌های ارائه دهنده داشته باشید:

  • آیا تولید نرم‌افزار فروشگاهی، کسب وکار اصلی این شرکت است؟
  • آیا این سیستم قابلیت ارتباط با بخش‌های مختلف کسب‌وکار شما را دارد؟
  • خدمات پشتیبانی این شرکت چگوه است؟
  • آیا قیمت‌های این سیستم‌ها مناسب هستند؟
  • آیا گزارشات مهم برای کسب و کارتان را ارایه می‌دهند؟

زمانی‌که فهرستی ازسود و زیان برای گزینه‌های انتخابی خود تهیه ‌می‌کنید، این انتخاب‌ها را ارزیابی کرده و هرگونه دیدگاه مثبت یا منفی را در مورد سیستم ارائه‌شده بخوانید.

حساب و کتاب فروشگاه خود را با استفاده از نرم افزار فروشگاهی دشت انجام دهید

شرکت سپیدار سیستم با ارائه نرم افزار سپیدار و با شعار «ساده و پایدار» به کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک کمک می‌کند تا شرکت خود را کاملا هوشمندانه مدیریت کرده و به امور اقتصادی رسیدگی کنند. نمایندگی‌های فروش و آموزش این شرکت در سراسر کشور در حال ارائه خدمات هستند و در رشد و توسعه کسب‌وکارها تاثیر قابل‌توجهی دارند. برای خرید نرم افزار حسابداری فروشگاهی و شرکتی دشت و سپیدار و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره این مجموعه به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده یا با شماره پشتیبانی 81022444 تماس بگیرید.