جریان نقدی

هفت عامل مؤثر بر جریان نقدی کدام‌اند؟


از آنجا که جریان‌ نقدی برای موفقیت هر کسب‌وکاری ضروری است، دنبال نمودن عواملی که مؤثر بر جریان‌های نقدی باشند، برای ادامه دادن مسیر رشد بسیار مهم تلقی می‌شود.

هفت عامل مالی اصلی برای جریان‌ نقدی وجود دارد. هر عامل اطلاعات منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد.

هنگامیکه این اطلاعات باهم تحلیل شوند؛ می‌توانند شما را در شناسایی بخش‌هایی از جریان‌ نقدی که نیازمند بهبود هست، یاری داده، هزینه‌ها یا تلفات مالی را کاهش دهد و دقت تصمیمات استراتژیک را در کسب‌وکار بیشتر کند.

یادگیری نحوه استفاده از این اطلاعات آنگونه که به نفع شما باشد، می‌تواند جریان‌های نقدی را بهبود بخشد و به‌نوبه خود سطوح پایین شرکت شما را ارتقا بخشد.

هفت عامل مؤثر بر جریان نقدی کدام‌اند؟

پس اجازه دهید در این مطلب سری به عوامل مؤثر بر جریان‌ نقدی بزنیم:

    1. روزهای حساب‌های دریافتنی

    روزهای حساب‌های دریافتنی، به‌طور میانگین تعداد روزهایی است که مشتری بدهی خود را پرداخت می‌کند. البته با فرض اینکه پرداخت در شرایط اعتباری صورت گیرد. مدت بازپرداخت ممکن است 30 روز باشد. درواقع یک مشتری 30 روز، برای پرداخت صورتحساب خود به‌طور کامل فرصت دارد. بااین‌حال، مشتریان همیشه به‌موقع بدهی خود را بازپرداخت نمی‌کنند؛ بنابراین اگرچه اصطلاحاً 30 روز مهلت بازپرداخت وجود دارد؛ با اینحال تعداد روزهای حساب‌های دریافتنی می‌تواند خیلی طولانی‌تر باشد.

فاصله بین زمانی که یک فاکتور ایجاد می‌شود و هنگامی‌که آن فاکتور به‌طور کامل پرداخت می‌شود، به‌شدت می‌تواند بر جریان‌ نقدی در کسب‌وکار تأثیر گذارد.
  1. روزهای حساب‌های پرداختنی

روزهای حساب‌های پرداختنی، به‌طور میانگین تعداد روزهایی است که طول می‌کشد به یک فروشنده یا تأمین‌کننده وجه نقد پرداخت شود.

برای مثال، یک شرکت ممکن است به‌صورت ماهانه قهوه شرکت را تأمین کند. این شرکت (فروشنده) احتمالاً شرایط پرداخت را 30 روزه تعیین می‌کند. این بدان معنی است که شرکت 30 روز برای پرداخت کامل هر صورتحساب فرصت دارد.

برخلاف حساب‌های دریافتنی، معمولاً وجه نقد سریع‌تر به فروشندگان و تأمین‌کنندگان در کسب‌وکار پرداخت می‌شود که می‌تواند فشار نقدینگی ایجاد کند.

اگر یک شرکت مجبور باشد تمام نقدینگی خود را صرف تأمین‌کنندگان کند، باید منتظر مشتریان برای پرداخت بماند، آن‌ها فقط می‌توانند در سطح محدود و بدون هیچ‌گونه نقدینگی در بانک فعالیت کنند.

هفت عامل مؤثر بر جریان نقدی کدام‌اند؟
  1. روزهای کار در حال انجام

برای سازمان‌های محصول محور، روزهای موجودی، به‌طور میانگین تعداد روزهایی است که محصولات قبل از فروش در انبار موجود هستند. برای یک سازمان خدمات محور، روزهای مربوط به کار در حال انجام، روزهای بین پرداخت دستمزد و مواد است، این درحالیست که کار تمام‌شده و فاکتور صادر می‌شود.

یکی از راه­‌های بهبود جریان‌ نقدی در اینجا فرآیند ساده‌سازی مدیریت شغل است. بهینه‌سازی گردش کار در یک شغل، تعداد کارها و روزهای در حال انجام را کاهش داده و تأثیر مثبتی بر جریان‌ نقدی دارد. علاوه بر این، هنگامی‌که یک کار سریع‌تر تکمیل می‌شود، مشتری رضایت بیشتری داشته و احتمالاً انگیزه قوی‌تری برای پرداخت سریع‌تر خواهد داشت.

حسابداری شرکت بازرگانی خود را به سپیدار بسپارید

مدیریت بهینه موجودی انبار

تحلیل حاشیه سود کالا

گزارش‌های تحلیلی انبار؛

پرداخت دقیق پورسانت برمبنای مدل؛

تعریف انواع تخفیف و محاسبه‌های خودکار؛

عوامل گروه بعدی بر درصدهای خاصی تمرکز نموده که تأثیر عمده‌ای بر کسب‌وکار دارد. حتی تغییرات جزئی در این درصدها می‌تواند موجب بهبود جریان‌ نقدی کسب‌وکار شما یا باعث تخریب آن شود.

هفت عامل مؤثر بر جریان نقدی کدام‌اند؟
  1. درصد تغییر قیمت

درصد تغییر قیمت، نوسانات قیمت را نشان می‌دهد و می‌تواند شامل افزایش یا کاهش قیمتی یا تخفیف موقتی باشد.

عواملی وجود دارد؛ که پیش‌بینی آن‌ها تقریباً غیرممکن است، مانند افزایش قیمت حامل‌های سوخت یا افزایش قیمت مواد غذایی. شرکت شما باید توانایی سازگاری با این تغییرات را داشته باشد، چراکه نظارت بر حاشیه سود شما مهم است.

اگر می‌بینید حاشیه سود شما در حال کاهش است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که نرخ‌های خود را مجدداً ارزیابی کنید.
  1. درصد رشد درآمد

یکی از روش‌های افزایش جریان‌ نقدی افزایش فروش به نظر می‌رسد. به نظر شما این روش چقدر منطقی به نظر می‌رسد؟

درواقع، افزایش فروش‌ها برخی اوقات موجب تشدید مشکلات مربوط به جریان‌ نقدی می‌شود.

فروش نیازمند پول است. شما باید برای تولید محصول و نگهداری آن در انبار پول پرداخت کنید؛ همچنین باید به بازاریاب خود برای فروش محصول پول پرداخت کنید. برای کسب‌وکار خدمات محور، افزایش فروش به معنی افزایش ساعات لازم برای تکمیل کار جدید است.

به یاد داشته باشید، هیچ تضمینی وجود ندارد که مشتری پول شما را به‌موقع پرداخت کند. شما باید در بانک پول کافی برای پوشش هزینه‌های نیروی کار و هزینه‌های عملیاتی داشته باشید.

اگر شما در حال حاضر منابع کمی در اختیاردارید، افزایش فروش در واقع می‌تواند جریان‌ نقدی شما را به‌شدت کاهش دهد.
  • درصد بهای کالاهای فروخته‌شده

بهای تمام‌شده کالاهای فروخته‌شده (بهای تمام‌شده خدمات) اساساً تمام بهایی است که به‌طور مستقیم با تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت ارتباط دارد.

کاهش بهای تمام‌شده کالاهای فروخته‌شده به‌طور مستقیم سطوح پایین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مراحل کاهش بهای تمام‌شده کالاهای فروخته‌شده شما می‌تواند شامل خرید مواد به‌صورت انبوه، مذاکره با تأمین‌کنندگان و کاهش تلفات باشد.

از تمام هفت عامل مؤثر بر جریان‌ نقدی، بهای تمام‌شده کالاهای فروخته‌شده بیشترین تأثیر را دارد.

حتی اگر شما قادر باشید فقط یک درصد بهای تمام‌شده خود را کاهش دهید، تغییر قابل‌توجهی در سطوح پایین به وجود خواهید آورد.

هفت عامل مؤثر بر جریان نقدی کدام‌اند؟

  • درصد سربار

سربارها هزینه‌هایی هستند که هرماه رخ می‌دهند و شامل اجاره، خدمات اینترنت، روشنایی، برق و حتی حقوق و دستمزد می‌باشند.

حتی اگر این هزینه‌ها به‌صورت ماهیانه به وقوع بپیوندد، به این معنا نیست که آن‌ها هرماه یکسان هستند. یک‌ فصل تابستان گرم و یا زمستان سرد می‌تواند به‌سرعت صورتحساب برق را افزایش دهد. از طرف دیگر، یک ماه موفقیت‌آمیز برای گروه فروش شما به معنی پرداخت‌های کمیسیون بیشتر در آن ماه است.

به‌منظور حفظ درصد سربار تحت کنترل (که جریان‌ نقدی را بهبود می‌بخشد)، شما باید بودجه خود را پیگیری کنید. نظارت بر بودجه واقعی در مقابل بودجه پیش‌بینی‌شده برای سربار، درصد سربارهای شما را پایدار نگه می‌دارد و موجب می‌شود شما بتوانید در آینده بودجه‌ریزی عملیاتی بهتری داشته باشید.

کــــــلام آخــــر…

جریان‌ نقدی برای هر شرکتی متفاوت است، اما همواره یک حقیقت جهانی در این رابطه استوار است:

چیزی که قابل‌سنجش نیست، قابل مدیریت هم نیست.

بهبود مدیریت جریان نقدی، عامل بالقوه و کلید اصلی شکوفایی کسب‌وکار شماست. در واقع این چیزی است که منجر به تصمیم‌گیری درست و جذب مشتریان مناسب می‌شود.

*مترجم: حمید زارعی