سامانه مالیات حقوق

سامانه مالیات حقوق | صفر تا صد ارسال لیست مالیات بر درآمد


سامانه مالیات حقوق، توسط سازمان امور مالیاتی برای دسترسی بهتر و آسان‌تر افرادی که باید اطلاعات لیست مالیات حقوق کارکنان خود را در اختیار این سازمان قرار دهند، راه‌اندازی شده است. لازم به ذکر است که ارسال اطلاعات حقوق به سازمان امور مالیاتی هم برای کارفرما و هم کارمندان مجموعه، به عهده کارفرما است.

اگر به دنبال راهنمای طرز کار با سامانه ارسال لیست مالیات حقوق و فیلم آموزش ارسال لیست مالیات حقوق هستید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

در حال حاضر برای ارسال لیست مالیات بر حقوق 1402، باید از سامانه مالیات بر حقوق الکترونیکی استفاده کرد و نیازی به مراجعه حضوری به هیچ مرکزی نیست. توجه داشته باشید که شما می‌توانید با استفاده از سیستم حقوق دستمزد سپیدار، در سریعترین زمان ممکن لیست مالیات حقوق را تهیه کرده و در سامانه مالیات حقوق بارگذاری کنید.

نرم افزار حسابداری سپیدار

طبق ماده 86 قانون مالیات های مستقیم، پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده(85) این قانون محاسبه و کسر و‌ تا پایان ماه بعد (1) ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط ‌تغییرات را صورت دهند. در این مقاله از سری مقالات آموزش مالیات به طور جامع موضوع ارسال لیست مالیات حقوق و نحوه ورود به سامانه مالیات بر حقوق الکترونیکی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معرفی سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق؛ salary.tax.gov.ir سامانه پرداخت مالیات حقوق

در طول سالهای اخیر سامانه‌های الکترونیکی زیادی بر انجام امور مالیات و بیمه انجام شده است که راه اندازی همه آن‌ها چند هدف واحد را دنبال می‌کنند. مهمترین این اهداف، تسهیل و تسریع در انجام این امور بوده است.

هدف از راه اندازی سامانه ارسال لیست مالیات حقوق (سامانه مالیات بر حقوق کارکنان) نیز در ابتدا افزایش سرعت و راحتی مودیان در ارسال لیست اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق بوده و هست. جلب رضایت مودیان مالیاتی، کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در زمان و ایجاد شفافیت در انجام همه این امور، از دستاوردهای اجرای این طرح‌ها بوده است.

در سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق همه جزئیات و اطلاعات مورد نیاز در مورد پرداخت کننده و دریافت کننده حقوق ذکر می‌شود و جزئیات مربوط به میزان حقوق و مزایا و مالیاتی که برای آن باید پرداخت شود در قالب فایل‌های الکترونیکی از مودیان مالیاتی دریافت و در سامانه ارسال مالیات حقوق ذخیره می‌شود.

ورود به سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق از طریق این آدرس امکان پذیر است: http://salary.tax.gov.ir

فایلی که مودیان باید در خصوص ارسال لیست مالیات در اختیار سامانه مورد نظر قرار دهند را می‌توان با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در نرم افزاری که توسط سازمان امور مالیاتی ارائه شده است ایجاد نمود.

البته انجام این کار با استفاده از نرم افزارهای حسابداری نیز امکان پذیر است؛ برای اینکار نرم افزار حسابداری باید قابلیت مورد نظر را در خود داشته باشد. در صورت تمایل در مقاله بهترین نرم افزار حسابداری می‌توانید با یک نرم افزار استاندارد و ایده آل بیشتر آشنا شوید.

محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل را به سپیدار بسپارید

ثبت اطلاعات و محاسبه حقوق کارکنان

تهیه دیسکت‌های قانونی بیمه و مالیات

تهیه و ارسال لیست مالیات حقوق

اتصال به سیستم ورود و خروج کارکنان

تهیه دیسکت پرداخت حقوق برای تمامی بانک‌ها

تسلیم الکترونیکی لیست حقوق کارکنان در سامانه مالیات حقوق | salary.tax.gov.ir مالیات بر حقوق

سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق یا سامانه مالیات حقوق سازمان امور مالیاتی کشور برای آسان‌سازی دریافت اطلاعات مالیات بر حقوق و جلب رضایت مودیان مالیاتی است. از طرفی این سامانه در جهت کاهش هزینه و صرفه‌جویی در زمان راه‌ادندازی شده است.

در سیستم مالیات بر درآمد، اطلاعات پرداخت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان (حقوق، مزایای پرداختی و مالیات مرتبط بر آن) به‌صورت فایل الکترونیکی از مودی دریافت می‌شود و در پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی ذخیره می‌گردد. در این راستا مودیان با ارائه اطلاعات در نرم‌افزاری که سازمان امور مالیاتی ارائه داده، فایل الکترونیکی را تولید و به واحد امور مالیاتی ارائه می‌دهند. البت که از طریفق سیستم‌های نرم‌افزاری نیز می‌توان این فایل‌های الکتروتیکی با قالب مورد نظر را تولید کرد.

برای ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان، کلیک کنید.

ورود به سامانه مالیات حقوق

بعد از ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی در آدرس بالا، برای استفاده از سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق باید نام کاربری، کلمه عبور و کد اقتصادی جدید را داشته باشید. چنانچه این موارد را ندارید، ابتدا از آدرس tax.gov.ir ثبت‌نام کنید.

اگر برای ثبت‌نامه و استفاده از سامانه مالیات بر درآمد نیاز به راهنمایی دارید، فایل راهنمای کار با سامانه را دانلود کنید.

آموزش نحوه ورود به سامانه مالیات حقوق برای ارسال لیست

1 – برای ارسال لیست حقوق و دستمزد مالیاتی، ابتدا باید وارد سایت tax.gov.ir شوید و از منوی بالا، سمت راست، روی گزینه “خدمات اصلی مالیاتی” کلیک کنید.

آموزش نحوه ارسال لیست مالیات حقوق به سامانه ارسال مالیات حقوق

2- در منویی که نمایش داده می‌شود، روی گزینه “فهرست مالیات حقوق الکترونیکی” کلیک کنید. با توجه به توضیحات بالا کلیه اطلاعات ارسال لیست مالیات، به سازمان امور مالیاتی از طریق همین سایت و با استفاده از کلیک بر روی هر یک از سرفصل‌هایی که در عکس ذیل آمده است مقدور خواهد بود.

سامانه مالیات حقوق

3– با کلیک بر روی آیتم فوق وارد مرحله بعدی می‌شوید، در اینجا نیاز است روی متن ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان کلیک کنید. به جای طی کردن مرحله 1 و 2 می‌توانید به صورت مستقیم به سایت http://salary.tax.gov.ir مراجعه نمایید.

ارسال مالیات حقوق

4– سپس با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور که بعد از ثبت نام در سازمان امور مالیاتی به صورت نامه محرمانه به شرکت‌ها ارسال می‌گردد. وارد پرتال خود شوید:

سامانه مالیات حقوق

5– با انتخاب فهرست حقوق و سپس انتخاب فهرست حقوق جدید می‌توانید فایلی را که در قالب مربوطه از نرم افزار حقوق و دستمزد خود (همانند سپیدار) دریافت کرده‌اید را در سایت بارگذاری کرده و رد کردن مالیات حقوق را انجام دهید. در حال حاضر اکثر نرم افزارهای حسابداری قابلیت تبدیل اطلاعات حقوق و دستمزد به قالب‌های دارایی را دارند ولی در صورتی که نرم افزار شما این قابلیت را ندارد در همین سایت نرم افزاری برای تبدیل داده‌ها وجود دارد که توضیحات نحوه نصب و استفاده از آن ذکر شده است.

ارسال لیست حقوق

6– با وارد شدن در این مرحله باید فیلد‌های مربوط به ماه، حوزه مالیاتی، نوع لیست و نام لیست را تکمیل کرده و نسبت به انتخاب نحوه ثبت لیست بارگذاری فایل‌های WP،WH،WK اقدام کنید.

فرمت فایل لیست مالیات حقوق در سامانه ارسال مالیات حقوق

تکمیل فیلدهای مربوطه، در سامانه ارسال لیست مالیات برحقوق به صورت انتخابی است. در مورد قالب‌های WP/WH/WK نیز در بالا اشاره شد که باید داده‌ها در قالب مذکور بار گذاری گردد. دقت کنید که فرمت فایل‌ها در سیستم عامل‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. البته در بیشتر سیستم عامل‌ها و سیستم عامل ویندوز، فرمت فایل‌هایی که برای سیستم حقوق دستمزد گرفته می‌شود، فرمت WK و WH دارند. فرمت‌های DK و  DH نیز فرمت‌هایی هستند از سیستم حقوق و دستمزد در سیستم عامل‌هایی مثل MS DOS گرفته می‌شوند.

لازم به ذکر است، در صورتی که حجم فایل‌های مالیات حقوق شما زیاد است می‌توانید دو فایل را در یک فایل ZIP قرار دهید و سپس نسبت به ارسال اینترنتی لیست مالیات بر حقوق اقدام کنید.

در بخشی که می‌توانید ارائه لیست مالیات حقوق را انجام داده و آن را ارسال کنید 4 گزینه در مقابل شما قرار داده می‌شود.

  1. بدون ارسال فایل
  2. ارسال فایل متنی TXT
  3. ارسال فایل فشرده ZIP
  4. کپی از ماه قبل

اگر تمایل داشتید که با استفاده از فایل فشرده ZIP ارسال کنید با گزینه سوم را انتخاب کنید.

نکات مهم سامانه ارسال لیست مالیات حقوق

  • نام حوزه مالیاتی به صورت پیش فرض وجود داشته و تنها نیاز به انتخاب دارد.
  • نوع لیست مالیات بر حقوق شامل (اصلی، الحاقی، اصلاحی) است که در صورتی که بار اول در ماه مذکور ثبت مالیات حقوق را انجام می‌دهید، حتما گزینه اصلی را انتخاب نمایید و در صورتی که مثلا اسم یکی از پرسنل به اشتباه از لیست حذف شده است و یا اشتباهاتی از این دست انجام گرفته است، گزینه الحاقی را انتخاب و فقط اطلاعات مربوط به شخص حذف شده را وارد و اطلاعات را بارگذاری نمایید. در صورتی که فایل ارسال شده و ثبت نهایی شده به صورت کلی اشتباه باشد از گزینه اصلاحی استفاده نمایید.

در نظر داشته باشید که با انتخاب این گزینه، ممیزین محترم در بررسی‌های مربوطه کلیه اطلاعات ارسالی قبلی را باطل تلقی کرده و فایل جدید از نظر تاریخی و محتوایی بررسی خواهد شد.

سامانه ارسال لیست مالیات حقوق

سپس اطلاعات خود را در قالب TEXT مطابق قالب دارایی ثبت و اطلاعات را در آن بارگذاری بفرمائید و یا از یکی از سیستم‌های مالی که قابلیت تبدیل لیست‌های حقوق به قالب مربوطه را دارند استفاده بفرمائید. در مرحله بعد بر روی دکمه ثبت لیست کلیک کنید.

معمولا ثبت اطلاعات لیست مالیات حقوق کارکنان بر روی سایت به مدت زمانی جهت ثبت بر روی سیستم نیاز دارند. از سایت خارج و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به قسمت فهرست فایل‌ها مراجعه و روی فهرست لیست‌ها کلیک کنید.

ورود به سامانه مالیات بر حقوق الکترونیکی
  • در صورت مطابقت تعداد نفرات روی گزینه عملیات و خلاصه لیست به ترتیب کلیک کرده و در صورت مطابقت کامل اطلاعات نسبت به تائید اقدام نمایید. توجه داشته باشید که ابتدا کلیه اطلاعات و خطاها را بررسی و مرتفع سازید. در صورت تائید نهایی اطلاعات امکان اصلاح مجدد وجود نخواهد داشت.
  • در صورت عدم وجود خطا، پس از کلیک بر روی عملیات، عبارت ذیل برای شما نمایش داده می‌شود. برای کنترل مجدد و جلوگیری از بروز اشکال احتمالی حتما یکبار نیز بر روی گزینه خطاهای فایل‌ها و خلاصه لیست کلیک کرده و اطلاعات را کنترل نمایید.

اصلاح لیست مالیات بر حقوق

اگر به هر دلیلی در لیست ارسالی شما خطا و اشتباهی وجود داشته باشد، جای هیچ گونه نگرانی نیست. شما می‌توانید با ارسال لیست اصلاحی و جایگزین کردن آن با لیست اصلی مشکل خود را حل کنید. اما چگونه باید لیست اصلاحی را ارسال کرد؟

اگر به مراحل بالا دقت کرده باشید در قسمتی از جدول از شما سئوال می‌کند که لیست شما از چه نوعی است. شما در این قسمت باید لیست اصلاحی را انتخاب کنید. اگر شما گزینه اصلاحی را انتخاب کنید، لیست اصلی به شما نمایش داده می‌شود و تمامی لیست‌های الحاقی حذف خواهد شد. باقی مراحل هم به همان شیوه قبلی انجام می‌شود که عکس آن را در این قسمت می‌بینید:

چه کسانی مشمول ارسال لیست مالیات بر حقوق و پرداخت آن هستند؟

کلیه اشخاص حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند، مطابق با ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم باید لیست مالیات حقوق کارکنان خود را از طریق سامانه مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد (سامانه مالیات حقوق) سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.با توجه به اقدامات سازمان امور مالیاتی جهت سهولت در کنترل و نگهداری اطلاعات ارسالی توسط اشخاص و شرکت‌ها، ارسال لیست مالیات حقوق نیز به صورت آنلاین صورت می‌پذیرد.قبل از هر چیز پیشنهاد می‌کنیم برای این که بدانید مالیات یعنی چی به سایر مقالات سایت سپیدار مراجعه نمایید.از جمله اطلاعاتی که شرکت‌ها به صورت ماهانه، از طریق سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند، لیست مالیات بر حقوق پرسنل است. پیرو توضیحات بالا ارسال اطلاعات حسابداری حقوق و دستمزد و مبالغ کسر شده توسط کارفرمایان باید در قالب نرم افزار (تایید شده از جانب دارایی) تکمیل گردیده و پس از دریافت قبض دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت، با مراجعه به هر یک از بانک‌ها پرداخت شود.وجه پرداخت شده در مورد ارسال لیست حقوق و دستمزد نیز، مشابه کلیه قبوض (تلفن ثابت، گاز و…) در لحظه پرداخت در حساب‌های مربوط به سازمان ثبت می‌گردد و نیازی به مراجعه حضوری به شعب مالیاتی و تهیه مدارک مکتوب و ارتباط با ممیزین جهت تایید اطلاعات نیست.

پادکست‌های آموزش مالیات بر درآمد حقوق

شما در این قسمت می‌توانید پادکست‌های رادیومالی را که مرتبط با مالیات حقوق است را بشنوید:

اشتباه در ارسال لیست مالیات حقوق

اگر در طول پروسه ارسال لیست مالیات حقوق به سامانه مالیاتی کشور دچار خطا شدید و اشتباهی پیش آمد، مجدد به سامانه موارد شوید، از بالای صفحه، گزینه فهرست حقوق را انتخاب کنید و وارد فهرست حقوق جدید شوید. از قسمت نام لیست اصلی، ماهی که در آن دچار اشتباه در ارسال لیست مالیات حقوق شده‌اید را انتخاب کنید و آن را اصلاح کنید.

از ما درباره ارسال لیست مالیات بر حقوق  بپرسید!

در این مقاله به صورت تصویری و جامع درباره ارسال لیست مالیات حقوق از طریق سامانه مالیات بر حقوق الکترونیکی صحبت کردیم. اگر هنوز هم درباره لیست مالیات حقوق و ارسال لیست مالیات سوال یا ابهامی دارید، کافی است در زیر همین صفحه برای ما کامنت بگذارید. البته مطالعه مقالاتی مثل موارد معاف از مالیات حقوق به شما کمک می‌کند تا به صورت کامل بر بحث «مالیات حقوق» مسلط شوید.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

سپیدار سیستم با ارائه یک بستر کامل از محصولات و خدمات مرتبط با حسابداری به شما کمک می‌کند تا با استفاده از فناوری، به بهترین شکل ممکن سازمان خود را مدیریت کنید. برای استفاده از نرم افزار حسابداری بازرگانی، شرکتی و خدماتی کافی است با ما تماس بگیرید. همکاران ما پاسخگوی سوالات و ابهامات شما هستند.