۷ اشتباه رایج کسب‌وکارهای کوچک

۷ اشتباه رایج کسب‌وکارهای کوچک


کسب‌وکارهای کوچک با ریسک زیادی برای بقا مواجه هستند. شرابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تغییر رفتار مشتریان و ده‌ها دلیل دیگر، عواملی هستند که کسب‌وکارهای کوچک را بیش از هر کسب‌وکاری درگیر می‌کنند. گاهی یک اشتباه تاثیرات باورنکردنی را برای این کسب‌وکارها ایجاد می‌کند.

هنگامی که یک کسب‌وکار جدید را راه‌اندازی می‌کنید، باید کارهایی انجام دهید و درعین حال از برخی اشتباهات نیز خودداری کنید. با روشی مناسب، خودتان را در موقعیت بهتری برای رسیدن به موفقیتی طولانی مدت می‌یابید.

هرساله، هزاران کسب و کار به دلایل متعددی بسته می‌شوند. برخی از این تعطیلی‌ها نتیجه مستقیم یک یا چندین اشتباه پرهزینه است. همانطور که تجارتتان را راه اندازی می‌کنید، لازم است بدانید قبل از شما چه اشتباهاتی برای دیگران مشکل ساز بوده است. این کار شمارا قادر می‌سازد تا از موقعیت‌های مشابه اجتناب کنید، و در نتیجه شانس موفقیتتان را افزایش دهید.

۷ اشتباه رایج کسب‌وکارهای کوچک که باید از آنها اجتناب کرد

در ادامه مقاله به 7 اشتباه رایج که اغلب کسب و کارهای کوچک به آن توجه نمی کنند اشاره شده است. توجه و اجتناب از این اشتباهات می تواند به شما در مدیریت کسب و کارتان کمک شایانی کند.

    1. چشم پوشی کردن از اهمیت یک طرح تجاری

    2. همه چیز در ذهنتان است در شرایطی که ممکن است ایده خوبی برای کارهای مدنظرتان داشته باشید!!! اما نباید فراموش کنید که یک طرح تجاری بر روی کاغذ، تضمین خواهد کرد که شما آنرا به خاطر می‌سپارید.

طرح کسب‌وکار نوشته‌ای است که اهداف کسب‌وکار، استراتژی‌‌ها و تاکتیک‌ها را مشخص و بازار رقابتی را کاملاً تجزیه‌وتحلیل می‌کند. همچنین ممکن است یک طرح کسب‌وکار شامل اطلاعاتی درباره‌ی پیشینه‌ی سازمان و تیم اجرایی طرح باشد. یک طرح کسب‌وکار به کارآفرینان این اختیار را می‌دهد که از نقشه راهشان مطلع شوند و طرح توجیهی برای سرمایه‌گذاران داشته باشند.

۷ اشتباه رایج کسب‌وکارهای کوچک
    1. کمبود تحقیقات بازاری

قبل از شروع کار، باید زیر و بم بازار کارتان را درک کنید. در اینجا چند سوال اصلی وجود دارد:

      • رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟
      • چه مدتی است که رقبایتان در این کسب‌وکار هستند؟
      • رقیبانتان برای محصولات یا خدمات یکسان، چه هزینه‌ای تعیین کرده‌اند؟
      • بازار مرتبط با فعالیت شما چه قدر بزرگ است؟
      • چشم انداز کلیدی شما در کجا قرار دارد؟

با جواب دادن به این نوع از سوالات، به زودی درک بهتری از بازار و نحوه انطباق با آن خواهید داشت.

همچنین شما می‌توانید یک ساختار کلی را در SWOT تهیه کنید. SWOT کسب‌وکار شما شامل تحلیلی از نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها است. با کمک SWOT می‌توانید نگاه جامع‌تر و بهتری را به کسب‌وکار نوپایتان داشته باشید.

    1. درک نکردن خواسته و نیازهای مخاطبان مورد هدفتان

لازم است بدانید مخاطبانتان چه کسانی هستند. همچنین درک نحوه ارتباطات، خواسته‌هایشان، و نحوه تغییر آنها از یک دورنما به مشتری، کاملاً ضروری است. باید مخاطبانتان را همانند بازار کارتان، مثل کف دست بشناسید.

برای شناخت کامل مشتریان و مخاطبان می‌توانید از فرم‌های نظر سنجی، تجربه رقبا و مصاحبه با نمونه‌ی مخاطبان استفاده کنید. زمانیکه از خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان هدف خود مطلع می‌شوید؛ گام موثری را در پیشبرد فعالیت‌ها و اهداف شرکت برداشته‌اید.

    1. سرمایه‌گذاری ناکافی

آیا می‌دانید برای راه‌اندازی تجارتتان باید چه مقدار هزینه صرف شود؟ علاوه براین، اطمینان حاصل کنید که پول نقد مورد نیاز در هر ماه را می‌دانید. اگر در حسابتان موجودی کافی برای تامین بودجه کسب‌وکارتان را ندارید، گزینه‌های دیگر را نیز بررسی کنید.

از وام بانکی و کارت اعتباری گرفته تا وام شخصی و سیستم‌های وام دهنده جایگزین، همه، راه‌هایی برای تهیه سرمایه اولیه هستند. کمبود بودجه، باعث نابودی بسیاری از ایده‌های تجاری خوب، در طول سال‌ها شده است. اجازه ندهید شرکتتان در این راه شکست بخورد.

۷ اشتباه رایج کسب‌وکارهای کوچک
    1. هزینه نکردن در زمینه بازاریابی و تبلیغات

شما می‌دانید که تجارتتان پیشنهادات زیادی برای عرضه دارد. اما کافی نیست. مخاطبان مورد هدفتان ممکن است از وجود شما بی اطلاع باشند. باید بودجه‌ای به بازاریابی و تبلیغات اختصاص دهید. لازم نیست هزینه زائدی صرف کنید، اما باید برای افزایش سهم آوا تلاش کنید.

طرح تجاریتان می‌تواند شامل اطلاعاتی راجع به بازاریابی و تبلیغات و همچنین تجزیه و تحلیل استراتژی‌هایی که دنبال می‌کنید و هزینه آنها باشد. همانطور که شروع به سودآوری می‌کنید، می توانید بودجه بازاریابی و تبلیغات را افزایش دهید.

    1. عدم انعطاف پذیری

در ابتدا، فکر می‌کنید همه چیز را می‌دانید. تصور می‌کنید ایده‌های تجاریتان همانطورکه به نظر می‌رسند مستحکم هستند؛ سپس با برخی مشکلات مواجه می‌شوید.

موفق‌ترین کارآفرینان کسانی هستند که در تمامی اوقات انعطاف‌پذیر می‌مانند. تغییر مسیر ممکن است سخت باشد. ممکن است تسلیم شدن گاه و بیگاه چالش برانگیز باشد. شاید موضوعی باشد که در مراحل اولیه با آن درگیر شوید. اما به این سوال پاسخ دهید: ترجیح می‌دهید انعطاف پذیر باشید یا از کسب‌وکار خارج شوید؟

۷ اشتباه رایج کسب‌وکارهای کوچک
    1. عدم حضور مشاور مالی

صرف‌نظر از تجربه و اطلاعاتتان، همیشه می‌توانید از دیگران یاد بگیرید؛ مخصوصاً اگر در حال راه‌اندازی اولین تجارتتان و یا ورود به یک صنعت جدید هستید. توصیه سایرین را نادیده نگیرید. با برداشتن این گام، باید درهنگام کار با یک مشاور باتجربه احساس راحتی کنید.

مشاورهای مالی به شما کمک می‌کنند که مسیر رشد و سودآوری را درست بپیمایید. تجزیه و تحلیل شرایط کسب‌وکار و بازار با کمک یک مشاور مالی استراتژیست، در درآمدزایی، جبران هزینه‌ها، کارآمدی نیروی انسانی و پیش‌بینی آینده تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.