رزومه کاری چیست؟ چگونه یک رزومه بنویسیم؟

رزومه کاری چیست؟ چگونه یک رزومه بنویسیم؟


اجازه دهید قبل از اینکه به مبحث اصلی یعنی چگونه رزومه کاری بنویسیم بپردازیم، ابتدا بگوییم رزومه چیست و شامل چه مواردی می‌شود. رزومه کاری (Resume) نوشته ای است که پیشینه سوابق تحصیلی، مهارت های شغلی، تجربیات کاری و مهارت های فرد جویای کار در آن درج می شود. در واقع شرکت ها و بنگاه های مختلف برای استخدام افراد، نیاز به نوعی پیش زمینه دارند تا بتوانند از میان درخواست های موجود مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایند. از این رو نیاز به داشتن رزومه مناسب برای فرد متقاضی کار بسیار ضروری می باشد.

در برخی از کشورها به جای رزومه از عبارت CV که مخفف کلمه Curriculum Vitae استفاده می شود. همچنین کارنامک نام دیگری است که بر روی رزومه نهاده‌اند. یک رزومه کاری مناسب می‌تواند به صورت چاپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه و یا الکترونیکی در قالب فایلهای PDF و DOC باشد.

کارنامک چیست

رزومه شامل چه چیزهایی میشود؟ (رزومه شامل چیست؟)

زمانی که صحبت از رزومه کاری می شود، سوال اساسی این خواهد بود که رزومه شامل چه چیزهایی میشود. اگر جستجویی در سایت‌های مختلف نمایید به نمونه‌های متفاوتی از رزومه می‌رسید و این تنوع باعث سردرگمی می‌شود. برای شروع نگاهی می‌اندازیم به مواردی که باید در کارنامک یا رزومه گنجانده شود:

منظور از اطلاعات شخصی در روزمه چیست؟

این بخش از رزومه کاری شامل اطلاعاتی راجع به وضعیت کلی شماست. پس با دقت و با صداقت آن را ارائه دهید. بسیار دیده شده است که عدم صداقت در این بخش خود باعث عدم موفقیت در مصاحبه ها شده است.

اطلاعاتی که باید در این بخش از رزومه قید کنید شامل موارد زیر است:

  • نام و نام خانوادگی
  • سن ( تذکر: حتماً روز، ماه و سال تولد را ذکر کنید و از نوشتن عدد سن خودداری کنید.)
  • وضعیت تاهل
  • وضعیت نظام وظیفه (ویژه آقایان)

با اطلاعات تماس چگونه یک رزومه کاری بنویسیم؟

یکی از مهم‌ترین موارد در رزومه کاری که بسیاری آن را نادیده گرفته و در مواردی شانس به دست آوردن شغل مناسبشان را از دست می‌دهند، نوشتن اطلاعات تماس می‌باشد. آن هم به صورت کامل!

موارد زیر برای رزومه کاری مناسب الزامی است:

  • تلفن تماس
  • آدرس ایمیل
  • محل سکونت (نام شهر محل سکونت را حتماً بنویسید)

دوره‌های آموزشی سپیدار را از دست ندهید

سناریوهای شبیه‌سازی‌ شده تمرین کنید

با نسخه آموزشی، اسناد ثبت کنید

جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید

گواهی معتبر شرکت در دوره دریافت کنید

با کتاب سپیدار بر جزئیات سیستم مسلط شوید

اطلاعات تحصیلی در رزومه نویسی چیست؟

بعد از آوردن اطلاعات شخصی در رزومه کاری، نوبت به ارائه اطلاعات تحصیلی می‌رسد. کارفرمایان این بخش را به خوبی بررسی می‌کنند تا متوجه شوند که شخص در چه زمینه‌هایی دارای دانش و تخصص است. در مورد معدل می‌توان گفت که نگاه‌ها بسیار متفاوت و شخصی است، اما به طور کلی اکثر افرادی که به دنبال نیروی جدید برای شرکت خود هستند چندان به معدل اهمیتی نمی‌دهند.

در این بخش بهتر است تمام مهارت‌های آموزشی خود را ذکر کنید. به عنوان مثال اگر آموزش حسابداری دیده‌اید، اما برای شغلی غیر مرتبط با آن، رزومه فرستاده‌اید مشکلی ندارد که به این مهارت اشاره کنید. مواردی که حتماً باید در بخش اطلاعات تحصیلی کارنامک یا رزومه قرار دهید از قرار زیر است:

  • مقطع (در صورتی که مشغول به تحصیل هستید حتماً ذکر کنید)
  • رشته تحصیلی
  • دانشگاه
  • معدل

پیشینه کاری در رزومه کاری یعنی چی؟

سابقه کار بخشی مهم در رزومه متقاضیان کار است. البته اگر دارای تجربه کاری زیادی نیستید نگران نباشید. می‌توانید با توجه به دیگر مهارت‌هایتان شانس خود را افزایش دهید. کارفرمایان با بررسی سابقه کار به دنبال میزان تجربه فرد، نوع کاری که در شرکت‌های گوناگون انجام داده است و مدت زمانی که از کاری به کار دیگر می‌رود، هستند.

  • نام شرکت و سِمتی که در آن کار می‌کردید
  • توضیح درباره شرکت قبلی
  • مدت زمان (مدت زمان حضور در کار)
  • دلیل تعویض یا خروج برای بسیاری از کارفرماها مهم است
چگونه رزومه بنویسیم

مهارت ها و توانمندی‌ها در رزومه نویسی

اگر دارای سابقه کار شاخصی نیستید این بخش در رزومه نویسی می‌تواند به شما کمک نماید. در واقع برای تعداد زیادی از کارفرمایان داشتن مهارت در موضوعی خاص که کاربردی نیز باشد، بسیار با اهمیت‌تر از سایر بخش‌های روزمه از جمله سابقه کار است. افرادی که دارای تخصص مناسب برای سِمتی خاص در شرکتی باشند به احتمال خیلی زیاد می‌توانند آن شغل را به دست بیاورند.

  • میزان تخصص و مهارت: سایر مهارت‌هایی که به دست آورده اید چه به صورت آکادمیک و چه به صورت خودآموزی می‌تواند به انتخاب شما کمک کند. به عنوان مثال اگر برای شغل حسابداری رزومه داده‌اید و با اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی آشنا بوده و استانداردهای حسابداری را می‌دانید، حتما این مهارت را ذکر کرده و در مورد آن در رزومه بنویسید.
  • آشنایی با ابزارها و نرم افزارها : نرم افزارهایی که با آنها آشنایی دارید را قید کنید. توجه کنید که میزان تسلط شما به این نرم افزارها هم برای کارفرمایان مهم است. پس اگر به دنبال شغل حسابداری هستید، باید در رزومه خود آشنایی با انواع ابزار حسابداری و نرم افزار مالی را قید کنید تا رزومه به برگ برنده شما تبدیل شود.
  • دانستن زبان های مختلف: یکی از گزینه‌های مهم و تاثیر گذار برای استخدام در بسیاری از شرکت ها آشنایی با زبانی غیر از زبان مادری می‌باشد. زبان انگلیسی رایج ترین زبان برای این بخش از رزومه نویسی است.
  • دوره ها و مدارک گذرانده: اگر در دوره خاصی شرکت کرده‌اید حتماً نام دوره، مدت زمان دوره، و در صورتی که مدرکی از آن دارید در این بخش از رزومه قید کنید.
رزومه کاری شامل چیست

منظور از علایق و فعالیت ها در رزومه چیست؟

در این بخش بهتر است که به نوع فعالیتی که در شرکت علاقه‌مند به انجام آن هستید بپردازید. بهتر است اگر علاقه‌مند یا تجربه در بخش های مختلف دارید را اعلام کنید.

قسمت بیوگرافی در رزومه کاری

به طور کلی این قسمت از رزومه کاری به شرح مسائل شخصی‌تر مربوط است. در واقع شما با این کار به کارفرما کمک می‌کنید تا شناخت بهتری نسبت به شما پیدا کند.

موارد مهم و تاثیر‌گذار دیگر در رزومه شامل چیست؟

مختصر و مفید بودن رزومه

سعی کنید با کم‌ترین کلمات ممکن، مهم‌ترین اطلاعات لازم و مرتبط با شغل مورد نظر را ارائه کنید. معمولاً رزومه‌ کاری خوب بیش از ۶۰۰ کلمه نیست. اگر نتوانید تا صفحه دوم توجه مسئول جذب نیرو را جلب کنید، مطمئناً تعداد صفحات بیشتر رزومه کمکی نخواهد کرد.

استفاده از عکس در رزومه

به طور کلی داشتن عکس خوب نیست. زیرا ممکن است پیش داوری هایی به وجود بیاورد. ولی از طرفی دیگر ممکن است کارفرما علاقه مند باشد تصویر شما را در رزومه کاری ببیند. در هر صورت انتخاب با شماست.

پرهیز از بزرگ‌نمایی

بزرگ‌نمایی خطای رایجی است که بسیاری در رزومه خود می‌گنجانند. حتی اگر شما در رزومه کاری خود به بزرگنمایی بپردازید، در جلسه مصاحبه یا حتی پس از شروع به کار احتمال اینکه شکست بخورید بسیار زیادتر می‌شود.

رزومه کاری

چک کردن رزومه انگلیسی را با یک نفر (مترجم)

در صورتی که رزومه کاری خود را به زبان انگلیسی ارسال می‌کنید توجه داشته باشید که حتماً تمام متن روزمه را در اختیار یک مترجم یا فردی که مسلط به زبان انگلیسی باشد قرار دهید. در صورتی که اشتباه در ترجمه وجود داشته باشد، کارفرما نسبت به شما دید خوبی پیدا نمی کند.

ارسال رزومه بروز شده

همیشه سعی کنید تا یک رزومه کاری را برای موقعیت‌های شغلی مختلف ارسال نکنید. کارفرما به سادگی می‌تواند از نوع نگارش شما متوجه کیفیت عملکردتان شود.

حتماً سابقه تحصیلی یا تجربه کاری شما به نوعی است که می‌توان از بین آنها برای شغل‌های مختلف گلچین کرد. ممکن است شما پس از آماده سازی رزومه کاری خود مهارت‌ها و یا تحصیلات دیگری به دست بیاورید. برای اینکه شانس بیشتری برای انتخاب شدن داشته باشید حتماً رزومه کاری خود را بروز کنید

استفاده از طراحی به روز

فایل رزومه خوب بایستی از لحاظ بصری زیبا و جذاب باشد. استفاده از کادر، تصویر یا نقش‌های گرافیکی در رزومه کاری مناسب نیست. حفظ سادگی و پرداختن به محتوای غنی‌تر در کنار استفاده مناسب از فونت‌های خوانا، دسته بندی مطالب و بهره‌مندی از نگارش جذاب به شما کمک خواهد کرد تا راحت‌تر در رزومه کار دیده شوید.

حتماً متن خود را از نظر املایی، نگارشی و صحت اطلاعات بررسی کنید. عبارات تکراری مانند دارای روابط عمومی قوی، متعهد، خلاق، علاقمند به کار گروهی بدون ارائه دلایلی مبنی بر تجربیات و دستاوردهای قبلی غیر جذاب است. شاید در بعضی قسمت‌ها، استفاده از جداول و امکانات مناسب آن به طراحی بهتر رزومه کمک نماید.

رادیو مالی

پیوستن به سپیدارسیستم