تغییرات دیجیتال

چرا تغییرات دیجیتال برگ برنده کسب‌وکارهای کوچک است؟


در گذشته‌­ای نه‌­چندان دور، کوچک بودن کسب‌وکار به‌معنای ناتوانی در بهره بردن از مزایای فناوری بود. در آن زمان مجبور بودید سیستم‌­های بسیاری را خریداری کرده و قطعات سخت‌ افزاری ضروری فراوانی را تامین کنید و انجام دادن این کارها خرج زیادی را بر روی دست‌تان می­‌گذاشت.

اکنون اوضاع تقریبا برعکس شده است.

در وضعیت جدید، کسب‌وکارهای کوچک نه­ تنها در بهره‌­مندی از فناوری مزیت دارند، بلکه این بار کسب­‌وکارهای بزرگ هستند که ممکن است به دلیل گرفتارشدن در چنگال سیستم‌های قدیمی‌شان، که هزینه‌های نوسازی آن­ها نیز سر به فلک می‌­کشد، قادر به بهره‌­گیری از مزایای فناوری نباشند.

این وضعیت در واقع دنیای استارتاپ­‌هاست. تغییر عمده­‌ای که اتفاق افتاده است، برون­‌سپاری خدمات بر بستر فناوری ابری است. تغییرات دیجیتال

از خدمات پست الکترونیک و حسابداری گرفته تا سیستم­‌های پیچیده مدیریت روابط با مشتریان (CRM)، فناوری ابری هزینه‌­ها را برای استارتآپ‌ها و شرکت‌­های کوچک بسیار کاهش داده است. دیگر نیازی به زیرساخت­‌های گران­قیمت و منابع انسانی فراوان برای نگهداری از آن­ها، وجود ندارد.

یکی از مهم‌ترین صنایعی که رایانش ابری در آن رشد قابل توجهی داشته، صنعت نرم‌افزارهای سازمانی است. همکاران سیستم هم‌سو با فناوری‌های نوین، راهکارهای سازمانی خود را بر بستر ابر ارائه داده است.

راهکاران ابری، روی سرورهای شرکت همکاران سیستم نصب می‌شود و مشتری بی‌نیاز از خرید سرور و سخت‌افزار، از طریق اینترنت و در بستری امن، به این سرورها متصل شده و از راهکاران استفاده می‌کند. در این روش مشتری نیازی به خرید امتیاز نرم‌افزار ندارد و می‌تواند با پرداخت حق اشتراک متناسب با نیاز خود، از نرم‌افزاری قدرتمند بهره ببرد که مورد استفاده‌ی بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی است.

تغییرات دیجیتال

به طور مشابه، هر روز تعداد بیشتری از محصولات قدرتمندی که قابلیت یادگیری ماشینی و تحلیل مجموعه داده‌­های بزرگ را دارند پیشرفتی اساسی که در تمامی صنایع در حال ظهور است با هزینه‌­ای اندک یا حتی به طور رایگان در دسترس کسب­‌وکارها قرار می‌­گیرند.

این پدیده، مزیت بسیار مهمی را در اختیار کسب‌­وکارهای کوچک قرار می‌دهد که بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگی که با فناوری قدیمی خود دست‌وپنجه نرم می‌­کنند، از آن بی­‌بهره‌­اند.

نتایج حاصل از پیمایش شرکت مشاوره دلویت (Deloitte) در سال ۲۰۱۵ نشان می­‌دهد که مدیران ارشد IT شرکت­‌های بزرگ­تر تقلای بسیاری می‌­کنند تا شرکت خود را آماده پذیرش برخی از بزرگترین تغییرات کنند.

گزارش این شرکت عنوان می‌­کند: «در سطح جهانی، سه نفر از هر چهار نفر مدیر ارشد IT شرکت‌ها، فناوری­‌های تحلیل داده‌­ها و دیجیتال را به عنوان دو فناوری‌­ای که ظرف دو سال آینده بر روی کسب­‌وکار آن­ها تاثیر خواهند گذاشت، انتخاب کردند. ولی بسیاری از آن‌ها گفتند که برای بهره­‌گیری کامل از مزایای این فناوری­‌ها، نیازمند بازسازی زیرساخت­‌های کلیدی قدیمی موجود خود خواهند بود و بسیاری از آن­ها معتقد بودند که پیدا کردن منابع مالی جهت انجام این کار، دشوار است.»

در عین حال، کسب‌­وکارهای کوچک قادرند از فناوری­‌های جدیدتری استفاده کنند که قابلیت تحلیل داده‌­ها را در خود دارند، و این ویژگی امکان دسترسی به اطلاعات عمیق‌­تر در مورد بسیاری از فرآیندهای تجاری را برای آن­ها فراهم می­‌سازد.

تغییرات دیجیتال

تمام مواردی که ذکر شد در کنار این حقیقت که بسیاری از خدمات ابری تنها با پرداخت یک حق اشتراک و بدون نیاز به هزینه‌­های پیش پرداخت، در دسترس خواهند بود بیانگر این است که کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، در صورت استفاده از خدمات درست می­‌توانند به سرعت مقیاس کار خود را بزرگ­‌تر کنند.

به طور مشابه، اکنون کسب­‌وکارهای کوچک راحت­‌تر می­‌توانند فناوری­‌ای را برگزینند که تجربه بهتری برای مشتریان فراهم می­‌سازد؛ عاملی که خود در این وضعیتی که همه شرکت­‌ها تلاش می­‌کنند تا بهتر از رقبای خود به مشتریان خدمت ­رسانی کنند، اهمیت دو چندانی یافته است. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و استارتاپ­‌ها، در زمانی که لازم باشد تغییراتی اعمال شود، می­‌توانند به سرعت تصمیم ­گیری کنند و به کمک این ویژگی، خود را از رقبای بزرگ­تر، متمایز سازند.

ولی این مزیت، مسئولیت‌­هایی را نیز همراه خود می­‌آورد. کسب­‌وکارهای کوچک و متوسط، در هنگام استفاده از سیستم­‌های جدید و نیز دست ‌کشیدن از سیستم‌­هایی که دیگر کار نمی‌­کنند، باید سریع عمل کنند.

خبر خوب این است که کسب‌­وکارها، همان طور که نتایج پژوهش Canon نشان می‌­دهد، هم اکنون خود را برای انجام چنین کاری مجهز کرده‌اند.

تمام مواردی که ذکر شد در کنار این حقیقت که بسیاری از خدمات ابری تنها با پرداخت یک حق اشتراک و بدون نیاز به هزینه‎­های پیش پرداخت، در دسترس خواهند بود بیانگر این است که کسب­‎وکارهای کوچک و متوسط، در صورت استفاده از خدمات درست، می­‎توانند به سرعت مقیاس کار خود را بزرگ­‌تر کنند.

به طور مشابه، اکنون کسب­‎وکارهای کوچک راحت­‎تر می­‎توانند فناوری‎­ای را برگزینند که تجربه بهتری را برای مشتریان فراهم می­‌سازد؛ عاملی که خود در این وضعیتی که همه شرکت­‌ها تلاش می‌­کنند تا بهتر از رقبای خود به مشتریان خدمت­‎رسانی کنند، اهمیت دوچندانی یافته است. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و استارتاپ‎­ها، در زمانی که لازم باشد تغییراتی اعمال شود، می‌­توانند به سرعت تصمیم‎‌­گیری کنند و به کمک این ویژگی خود را از رقبای بزرگ­تر خود، متمایز سازند.

تغییرات دیجیتال

ولی این مزیت، مسئولیت‌­هایی را نیز همراه خود می­‌آورد. کسب­‌وکارهای کوچک و متوسط، در هنگام استفاده از سیستم‎‌­های جدید و نیز دست‌کشیدن از سیستم­‌هایی که دیگر کار نمی­‌کنند، باید سریع عمل کنند.

اندازه کوچک، ضربه بزرگ!

کسب­‌وکارهای کوچک­تر، اگر چه بیشتر در معرض لطمه­ خوردن از فشار رقابت قرار دارند، ولی می‌خواهند بیشترین بهره را از تحول دیجیتالی ببرند به نحوی که به آن­ها کمک کند و همچنان مورد اقبال قرار گرفته و در عرصه رقابت باقی بمانند و گاهی تنها برای آن­که بتوانند به بقای خود ادامه دهند.

20% از کسب‌­وکارهای با کمتر از ۲۵۰ کارمند، متخصص انجام کارهای سخت هستند و از فناوری اطلاعات برای خلق فرصت­‌های جدید و وارد شدن در بازارهای جدید و … استفاده می‌کنند در حالی که کمتر از نصف این درصد از سازمان­‌های با بیش از ۲۵۰ کارمند چنین کاری را انجام می­‌دهند.

10% از صاحبان کسب­‌وکارهای با کمتر از ۲۵۰ کارمند می­‌گویند که انتظار دارند فناوری اطلاعات و ارتباطات ساختارهای سنتی بازار را برهم زده و به آن­ها کمک کند تا از نو فکر کنند، از نو کارها را انجام دهند و از نو اختراع کنند تا بتوانند همچنان مورد اقبال بازار قرار گیرند. این درصد ۱۰ برابر بیشتر از انتظارات سازمان­‌های با بیش از ۲۵۰ کارمند است.

تغییرات دیجیتال

کسب‌­وکارهای کوچک آماده‌­اند و به سرعت مزایای بلندمدت تغییرات دیجیتال Digital Transformation  را شناسایی می­‌کنند. اما هنوز نگرانی­‌هایی وجود دارد:

چه عواملی جلوی تحول در کسب و کارها را می‌گیرد؟

قصد تحول وجود دارد ولی هنوز برخی موضوعات ذاتی هست که لازم است در مورد آن­ها به کسب وکارها کمک شود.

  • تقریبا 50% عنوان کردند که در حال حاضر اولویت ندارد یا قابل توجیه اقتصادی نیست
  • اندکی کمتر از 50% چالش مدیریت تغییر کارمندان را عنوان کردند
  • 58% نبودن قابلیت در داخل مجموعه را عنوان کردند

این بدین معناست که لازم است در هر تغییرات دیجیتال به طور کارآ از منابع استفاده شود. ولی خود تغییرات دیجیتال هم­چنان به عنوان یک ضرورت باقی می­‌ماند.

در ادامه، سه راهی که کسب‌وکارهای کوچک باید از فناوری استفاده کنند تا بیشترین بهره را از تغییرات دیجیتال ببرند، معرفی شده است.

    1. داشتن یک راهبرد جامع تغییرات دیجیتال

همان طور که یافته‌­های مجله هاروارد بیزینس ریویو در پیمایش اخیرش نشان داد، شرکت­‌هایی که امتیاز بالایی از نظر رهبری تغییرات دیجیتال و مدیریت دریافت می‌کنند، نتایج بهتری نسبت به همتایان خود کسب کرده و «رشد درآمد قوی­‌تر و حاشیه‌­های سود بزرگ‌­تری را تجربه می­‌کنند».

    1. هر چه سریع‌­تر تصمیم گرفتن

در یکی از تحقیقات موسسه مکینزی، این شرکت مشاوره دریافت که شرکت­‌های بزرگ در مدیریت کردن «بازگشت توجه» ضعیف عمل می­‌کنند.

گزارش این موسسه می‌گوید: «بر اساس تجربه ما، بسیاری از شرکت­‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر به تحلیل و بحث در مورد موضوعات بپردازند تا قاطعانه و بر اساس شهود خود عمل کنند. گرایش پیش فرض آن­ها به سمت کسب اطلاعات بیشتر و بهتر سبب می­‌شود توانایی آن­ها برای حرکت کردن سریع و قاطعانه محدود شود.

این در حالیست که کسب‌وکارهای کوچک قادرند با تصمیم‌­گیری سریع‌­تر، خلاف رفتار شرکت­‌های بزرگ عمل کنند.

به طور خلاصه، بر اساس هیجان لحظه‌­ای حرکتی نکن ولی زیاد هم معطل نکن. سریع باش.

تغییرات دیجیتال

    1. با مشتری شروع کن

اندیشیدن به تغییرات دیجیتال از نگاه مشتری بسیار مهم است، نه این که از منظر نحوه تغییرات در داخل سازمان به موضوع نگریسته شود. همان­طور که نتایج یک نظرسنجی مجله هاروارد بیزینس ریویو از مدیران IT شرکت­‌ها نشان می‌­دهد، مشتری همه چیز است.

یکی از شرکت ­کنندگان در این نظرسنجی، که رییس بازاریابی یک شرکت کارت اعتباری است، می‌­گوید: «شروع کردن با مشتری، اصل پایه‌­ای است که نحوه عملکرد و درگیرشدن ما با خدمات فناوری اطلاعات را تعیین می‌کند.»

اولویت با مشتری است. همیشه.

 

من فرزان فروتن، کارشناس بازاریابی شرکت سپیدار سیستم آسیا هستم. اگر شما به این مطلب علاقه‌مند بودید و یا نظرات و پیشنهاداتی در زمینه بهبود مطالب منتشر شده از جانب من داشتید، خواهشمندم از طریق ایمیل farzanf@systemgroup.net با من در ارتباط باشید
فرزان فروتن