استارتاپ

22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها


مراحل توسعه یک استارتاپ :

  • طراحی برنامه کسب و کار مناسب
  • اداره درست امور مالی
  • نحوه مدیریت کردن کسب وکار
  • افزایش مشتریان و توسعه کسب و کار

طرح استارتاپ را قبل اجرا بنویسید

مالکیت استارتاپ‌ ها چالش هایی دارد که خاص اندازه و کارکرد آن کسب‌وکار است. مالک یک استارتاپ باید به مشکلات مربوط به فروش، تحویل، تامین مالی، مدیریت و گسترش کسب‌وکار با کارمندان کم یا حتی بدون کارمند برسد و در همین حال سعی کند در این کسب‌وکار موفق شود.

مهم‌تر از همه حفظ علاقه‌ی تمام ذی‌نفعان، مثل مشتری‌ها، سرمایه‌گذاران و تیم شرکت است تا در مدت کوتاهی کارها به جریان بیفتد. اداره‌ی کسب‌وکارهای کوچک هم از نظر شخصی و هم مالی می‌تواند بسیار پرارزش باشد.

  1. ایده‌تان را مکتوب کنید.

خیلی مهم است که ایده‌ها را از ذهن‌تان بگیرید و روی کاغذ بیاورید. موفق‌ترین استارتاپ‌ ها، محصول یا خدمت جدیدی ارائه می‌کنند یا قسمتی خاص از بازار را به خود اختصاص می‌دهند.

دلیل‌تان برای شروع یک کسب‌وکار هر چه که هست، حتماً آنها را به‌روشنی و با دقت مکتوب کنید.

  • خوب است که بارها پیشنویس‌ طرح تجاری‌تان را مرور یا بازنویسی کنید.
  • تا جایی که می‌توانید جزئیات بیشتری در طرح تجاری‌تان بگنجانید. گیر دادن به جزئیات به اندازه‌ی نادیده‌گرفتن‌شان خطرناک نیست.
  • خوب است که سوالاتی هم در پیش‌نویس طرح تجاری خود بگنجانید.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

شناسایی آن‌چه نمی‌دانید، به‌اندازه‌ی آوردن چیزهایی که می‌دانید مهم است.نباید طرح تجاری با سوالاتی بی‌پاسخ به سرمایه‌گذاران احتمالی ارائه شود. مشخص‌کردن سوالات مرتبط در پیش‌نویس‌های اولیه کمک‌تان می‌کند؛ سوالاتی را شناسایی کنید که در طرح تجاری نهایی‌تان باید پاسخ دهید.

حسابداری را به سپیدار بسپارید

کدینگ حسابداری استاندارد

ثبت ساده دفاتر قانونی

خودکارسازی عملیات پایان سال

گزارش‌های تحلیلی و قانونی

افزایش نظم مالی

  1. با مرکز توسعه‌ی استارتاپ محلی‌تان ملاقات کنید.

مرکز توسعه‌ی استارتاپ در تمام مراحل چرخه‌ی عمر کسب‌وکارها کمک می‌کند. آنها می‌توانند به شما کمک کنند که طرح تجاری درجه‌ یکی بنویسید که با آن سرمایه‌گذاری جلب کنید و مشاوره‌شان همیشه رایگان است.

22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها
  1. مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید.

در طرح تجاری‌تان استارتاپ باید مشخص کنید که چه کسانی احتمالاً خریدار محصول یا خدمت‌تان هستند. چرا این افراد به محصول یا خدمت شما نیاز دارند یا خواهان آن هستند؟ پاسخ این سوالات کمک می‌کند که تمام جنبه‌های عملیات‌های کسب‌وکارتان را تعیین کنید.

  • خوب است که سوالاتی درباره‌ی خدمت یا محصول‌تان بپرسید. مثلا بپرسید که محصول-خدمت من برای آدم‌های جوان‌تر جذاب‌ است یا پیرتر؟ آیا مصرف‌کنندگان کم‌درآمدتر از پس هزینه‌ی خرید محصول-خدمت من برمی‌آیند یا این محصول و یا خدمت لوکس محسوب می‌شود؟
  • محصول-خدمت من برای آدم‌ها در محیط‌های خاص جالب است؟ شما نمی‌توانید تایرهای مخصوص برف را در بندرعباس یا حوله‌های ساحلی را در یزد بفروشید، پس درباره‌ی جذابیت محصول خود واقع‌بین باشید.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها
  1. منابع‌ مالی‌تان را مشخص کنید.

لازم است در طرح تجاری‌تان به سوالات اصلی درباره‌ی وضعیت اعتباری‌ کسب‌وکارتان پاسخ بدهید.

  • محصول یا خدمت‌تان چطور پول خلق می‌کند؟ هزینه‌ی تولید محصول یا خدمت‌تان چقدر است؟ هزینه‌های عملیاتی و کارکنان‌تان را چطور پرداخت خواهید کرد؟ این سوالات و چیزهای دیگری از این دست سوالات اصلی هستند که باید هنگام برنامه‌ریزی برای آینده‌ی مالی کسب‌وکارتان به آنها پاسخ دهید.
  1. رشد پروژه

تمام استارتاپ های موفق باید پایگاه مشتری و ظرفیت‌های تولیدشان را در طول چند سال عملیاتی اول گسترش دهند. حتماً مشخص کنید که کسب‌وکارتان چگونه می‌تواند به پتانسیل رشد پاسخ دهد.

محاسبه‌های مالیات را به سپیدار بسپارید

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

ارسال صورت‌حساب به سامانه مؤدیان

فایل خرید و فروش فصلی

دیسکت بیمه و مالیات

تحریر دفاتر قانونی

    • درباره‌ی پتانسیل رشدتان واقع‌بین باشید. به‌خاطر داشته باشید که رشد شرکت‌تان نیازمند رشد سرمایه‌ هم هست. تحمیل رشد زیادی در زمان کم می‌تواند سرمایه‌گذاران بالقوه را خیلی زود فراری بدهد.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

پایه‌گذاری روش‌های مالی درست

  1. از بانک‌تان نهایت استفاده را ببرید.

با بررسی تمام گزینه‌هایی که بانک‌ها به صاحبان استارتاپ ها ارائه می‌دهند و انتخاب بهترین بانک برای برنامه‌ی مالی کسب‌وکارتان، بازدهی مالی شرکت‌تان را بالا ببرید.

بسیاری از موسسات مالی حساب‌هایی با هزینه‌های کم، وام‌هایی با نرخ تخفیف‌دار یا برنامه‌های سپرده‌گذاری مستقیم رایگان برای صاحبان حساب‌ استارتاپ ها ارائه می‌کنند. معاملات بانکی با موسسه‌ای که بهترین معاملات را برای‌تان جور می‌کند، کمک می‌کند که از هر ریال بیشترین بهره را ببرید.

  • از گزینه‌های بانکداری با نسبتی استفاده کنید که بیشترین سرمایه‌ی پیش‌پرداخت و کمترین نرخ بهره‌ی ممکن را داشته باشد. مثلاً، اگر بانکی وامی ۱۰۰۰۰ دلاری با نرخ بهره‌ی ۴ درصد پیشنهاد می‌کند، می‌توانید این پیشنهاد را به بانک رقیبی ببرید و ببینید می‌توانند بیعانه‌ی بیشتر یا نرخ بهره‌ی کمتری ارائه کنند یا نه.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

 

  1. یک وام یا نوع دیگری از سرمایه‌گذاری را قطعی کنید.

استارتاپ ها برای سرپاشدن به سرمایه نیاز دارند. تا وقتی که کسب‌وکارتان به جایی برسد که سود خود را تولید و از همان عملیات‌هایش را انجام دهد، مطمئن شوید منابع مالی لازم برای پوشش تمام هزینه‌های عملیاتی، تولید و بازاریابی کسب وکار کوچک‌تان را تضمین کرده‌اید.

22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها
  1. باید تصمیم بگیرد از مشتریان‌تان پول نقد، کارت‌های اعتباری، چک یا ترکیبی از این سه را قبول می‌کنید.

  • مبادلات نقدی برای کارهای روزمره ساده‌تر از همه است، اما ردگیری آنها در دوره‌های طولانی‌تر دشوارتر است. معامله با پول نقد، تامین ایمنی جریان نقدی ورودی به شرکت‌تان را با مشکل مواجه می‌کند، چرا که برای کارکنان، دزدی از کسب‌وکارهای مبتنی بر پول نقد راحت‌تر است.
  • اگرچه قبول چک از دزدی درون کسب‌وکار جلوگیری می‌کند، چک‌ها ممکن است بی‌محل باشند و شما را گرفتار مسائل مختلفی با بانک کنند.
  • کارت‌های اعتباری و کارت دبیت‌ها عموماً ایمن‌ترین شکل پرداخت هستند، اما برای قبول آنها باید هزینه‌های اضافی به شرکت‌های مختلف کارت اعتباری بپردازید که بسته به اندازه و پیچیدگی کسب‌وکارتان، شاید ارزشش را نداشته باشد.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

  1. استفاده از اپلیکیشن کنترل اعتبار را در نظر داشته باشید.

اینها اپلیکیشن‌هایی هستند که به استارتاپ ها کمک می‌کنند جربان نقدینگی‌شان را از طریق مدیریت بهتر وصولی‌های نقدی روزانه و کنترل اعتبار مشتری بهتر کنند. این کار به شما امکان می‌دهد مشتری‌های جدید بگیرید و مشتری‌های قبلی را پایش کنید، پرداخت فاکتور را پیگیری کنید یا وصولی‌های نقدی را با امنیت بیشتری انجام دهید.

22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها
  1. موجودی‌تان را به‌شکل کارآمدی مدیریت کنید.

مدیریت موجودی کسب‌وکارها، یک خرده‌فروشی کوچک را می‌تواند بسازد یا از پا دربیاورد؛ پس با دقت آن را مدیریت کنید تا مطمئن شوید که از هر ریال مصرف‌شده نهایت استفاده را کرده‌اید. اول برای موجودی کم سرمایه‌گذاری کنید و پیوسته مقدار موجودی را پایش کنید تا ببینید چه چیزی فروش می‌رود و چی نمی‌رود. موجودی را مرتب عوض کنید تا کم‌فروش‌ها با اقلام جدید جایگزین شود.

  • معمولاً «عمر قفسه‌ای» محصولی که می‌فروشید، مدیریت موجودی را دیکته می‌کند. مثلاً، اگر با اقلام فساد پذیر سروکار دارید، بسیار مهم است که محصولات قدیمی‌تر را اول از همه از موجودی خارج کنید تا سود کسب‌وکارتان به حداکثر برسد.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

  1. استخدام یک متخصص امور مالی را در نظر داشته باشید.

از نظر مالی احتمالاً ارزشش را دارد که کارمندی متعهد استخدام کنید که بتواند امور مالی شرکت کوچک‌تان را کنترل کند. حسابداران می‌توانند به شما کمک کنند آن حوزه‌هایی از کسب‌وکارتان را که از نظر مالی درست کار نمی‌کنند، شناسایی کنید و به‌ شما امکان می‌دهد سودتان را حداکثر کنید.

  • لزوماً به یک کارمند تمام‌ وقت برای رسیدگی به مسئولیت‌های مالی نیاز ندارید. مثلاً اگر حساب مدیریت جریان موجودی و جریان نقدینگی کاملاً دست‌ خودتان است.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

مدیــریــت استارتاپ ها

  1. پروانه‌ی کارتان را بگیرید.

یادتان باشد که پروانه‌ی کسب‌وکار کوچک‌تان را در آن صنعت خاص ثبت کنید و بگیرید. این مرحله از این نظر مهم است که تضمین می‌کند کسب‌وکارتان قانونی و طبق مقررات صنعت کار می‌کند.

حتماً مجوزهای مربوط به خدمات خاصی که ارائه می‌دهید بگیرید؛ مثلا تعمیرات منزل یا تهیه‌ی مالیات که ممکن است به ثبت‌نام و گواهی صلاحیت نیاز داشته باشد. اگر کسب‌وکارتان با پروانه‌ها و مجوزهای لازم فعالیت نکند، نمی‌توانید کارکنان موثری استخدام کنید.

  • همه‌ی کسب‌وکارها به پروانه نیاز ندارند. حتماً از اداره‌ی محلی کسب‌وکارهای کوچک بپرسید که برای کارتان چه چیزهایی لازم است.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

  1. صلاحیت کارکنان را احراز کنید.

کسانی را استخدام کنید که در زمینه‌ی کاری‌تان مدرک دارند؛ مثل حسابداری رسمی یا تکنسین تعمیر لوازم برقی.

داشتن مدارک صلاحیت برای تمام کارکنان باعث می‌شود که مطمئن شوید کارکنان‌تان بیشترین مهارت را دارند و اعتماد مشتری به کسب‌وکارتان بیشتر می‌شود.

22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها
  1. سازمان‌یافته باشید.

سازماندهی زمان‌، کارکنان، امور مالی و موجودی یکی از کلیدهای اداره‌ی موفقیت‌آمیز یک کسب‌وکار کوچک است. برگ‌ گسترده‌ای ( spreadsheet ) بسازید که حساب تمام جزئیات مهم را نگه دارید و دیگر مجبور نباشید تمام حواس‌تان را به آنها بدهید و حداقل هفته‌ای یک بار وقت بگذارید و همه‌چیز را مرور کنید.

  • سازمان‌ دهی هفتگی، دوهفتگی یا ماهانه‌ی جلسات با کارکنان‌تان، کمک می‌کند که مطمئن شوید همه درباره‌ی امور توافق دارند و کمک می‌کند از اتلاف زمان یا همپوشانی مسئولیت‌های مختلف بین اعضای تیم‌تان جلوگیری کنید. این جلسات کمک می‌کند که تحلیل کنید چه کسی وظایف محوله‌اش را به‌خوبی انجام می‌دهد و چه کسی انجام نمی‌دهد.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

  1. مسئولیت‌ها را به دیگران بسپرید.

شما نمی‌توانید همه‌ی کارها را خودتان انجام بدهید، پس کارها و مسئولیت‌های مختلف را به کارکنان با کفایت بسپرید. استارتاپ ها معمولاً این‌طور هستند که کارکنان باید وظایف و مسئولیت‌های بسیاری را به‌عهده بگیرند که لزوما در حوزه‌ی تخصص‌شان نیست.

  • معمولاً خوب است که کل عملیات‌های کسب‌وکارتان را به کارهای خاص تجزیه کنید و آنها را به کارکنان مختلف یا اعضای تیم‌تان بسپارید.
  • هنگام سپردن مسئولیت‌ها هم حتماً نظارت بر کارهای خاصی را به فرد باصلاحیت بسپرید. مثلاً، نباید یک حسابدار نماینده‌ی شما در امور قانونی باشد یا یک وکیل دفاتر مالی‌تان را مرتب کند.
  • بررسی کارهای شرکت‌تان از این منظر کمک می‌کند که نیازهای‌تان در فرایند استخدام کارکنان را هم شناسایی کنید.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

  1. در جریان باشید.

بعد از این‌که تصمیم گرفتید چه کسی مسئول وظایف شرکت‌تان باشد، لازم است که همچنان در جریان امور باشید تا مطمئن شوید که تمام کارکنان‌تان وظایفی را که به آنها محول شده است، به انجام می‌رسانند.

لازم است که در برابر نیازهای مشتریان هم پاسخگو باشید. مطمئن شوید که از نیازها و بازخورد مشتری آگاه هستید و نباید از درگیرشدن با مشتری طفره بروید، حتی اگر این وظیفه را به یکی از کارکنان‌تان محول کرده باشید.

  • هر از گاهی لازم است کارمندی را اخراج یا استخدام کنید. حتماً از تمام قوانین دولتی که به برابری استخدام و قوانین ضدتمایز در حوزه‌ی شما می‌پردازند و به استخدام، اخراج، انضباط و رفتار با کارکنان مربوط می‌شوند، اطلاع داشته باشید.
  • سپردن تمام بازخوردهای مشتری به کارکنان‌تان تاکتیک مدیریتی خطرناکی است. کارکنان ممکن است از ارائه‌ی اطلاعات تحریف‌ شده درباره‌ی رضایت مشتری یا سودمندی کالا به شما سود ببرند که باز هم باعث می‌شود تصمیمات مدیریتی اشتباهی برای کل شرکت بگیرید.
  • به همین ترتیب، هر چیزی که کارکنان‌تان درباره‌ی کسب‌وکار می‌گویند، چشم‌بسته قبول نکنید. این شرکت شما است و شما باید خود را در معرض خطر قرار بدهید، پس فعالانه بر نتایج کسب‌وکارتان نظارت کنید.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

رشد تعداد مشتریان و توسعه استارتاپ

  1. کمپین های ترویجی و بازاریابی هدفمند راه بیاندازید.

مهم است که شرکت‌تان را بشناسانید. با انجام تحقیقات دموگرافی، مطمئن شوید پولی که برای بازاریابی کنار گذاشته‌اید، به‌درستی هزینه می‌شود. این کار کمک‌ می‌کند که طرح بازاریابی‌تان را طوری بچینید که تا جای ممکن موثر باشد.

  • خوب است که ترویج‌ها و بازاریابی متناسب با ظرفیت کسب‌وکارتان باشد. اگر کسب‌وکارتان برای کار در سطح محلی طراحی شده است، پرداخت هزینه‌های پخش تبلیغی در شبکه‌ی ملی کمک چندانی نمی‌کند.
  • فکر کنید که محتمل‌ترین خریداران محصول‌تان چه کسانی هستند و چرا آن را می‌خرند. مثلاً، اگر دندان مصنوعی می‌فروشید، خیلی عاقلانه نیست که افراد جوان را هم در بازاریابی خود لحاظ کنید.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

  1. تا حد امکان شبکه بزنید.

حمایت کسب‌وکارهای محلی کوچک دیگر را با برقراری ارتباط با صاحبان آنها جلب کنید. به انجمن‌های کسب‌وکارهای کوچک بپیوندید و در رویدادهای اجتماعی برای افزایش آگاهی درباره‌ی شرکت‌تان شرکت کنید. در کارهای اجتماعی مشارکت کنید تا مشتریان بالقوه از خدماتی که ارائه می‌دهید، آگاه شوند.

  1. کسب‌وکارتان را بشناسید.

همیشه از چیزهای جدید یا بروز در حوزه‌ی کسب‌وکارتان آگاه باشید تا بتوانید در آن صنعت رقابت‌پذیر بمانید. مشترک خبرنامه‌های دوره‌ای یا آنلاین شوید تا از رویدادهای جاری در صنعت شرکت کوچک‌تان مطلع باشید. پیشرو بودن در صنعت به شما کمک می‌کند که مشتری‌ها را از شرکت‌های رقیب بقاپید.

  1. امکان پرسش از مشتریان قبلی را فراهم کنید.

فهرستی از مشتریان راضی تهیه کنید که مایلند محصول یا خدمت شما را به مشتریان بالقوه توصیه کنند. این کار به مشتریان آتی امکان می‌دهد که کار و خدمات مشتری‌تان را اعتبارسنجی کند.

  1. در دسترس باشید.

مطمئن شوید که مشتریان و مراجعان بالقوه می‌توانند هر وقت که لازم باشد، با شما و شرکت‌تان تماس بگیرند. بهترین راه برای افزایش اعتبارتان به‌عنوان شرکتی محترم، پاسخگوبودن در قبال نیازهای مشتریان است.

  • کسب‌وکارهای بزرگ می‌توانند گه‌گاهی پاسخگو نباشند و چند تایی مشتری از دست بدهند؛ اما کسب‌وکارهای کوچک نمی‌توانند…
  • به خودتان، به‌عنوان صاحب یک استارتاپ، بستگی دارد که چطور خود و شرکت‌تان را برای مشتری‌تان دسترس‌پذیر کنید. برای این‌ کار شاید لازم باشد شماره‌ی تلفن شخصی‌ یا آدرس ایمیل‌تان را به مشتریان بدهید.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها
  1. به آن‌چه وعده داده‌اید عمل کنید.

شرکت کوچک شما باید نوعی محصول یا خدمت ارائه کند تا موفق باشد. با این حال، اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان با رشد پایگاه مشتری رشد کند، باید به مردم نه فقط آن‌چه می‌خواهند، بلکه آن‌چه وعده داده‌اید بدهید. اگر محصول یا خدمت‌تان با آن‌چه مرتب تبلیغ می‌کنید مطابق نباشد، برای رشد پایگاه مشتری‌تان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوید.

  • عمل به وعده‌ها با تعیین رویکردتان به فروش شروع می‌شود. اگر شما یا تیم فروش‌تان زیاده از حد عرضه می‌کنید یا وعده می‌دهید، مشتریان‌تان وقتی محصول یا خدمت شما را دریافت یا استفاده می‌کنند، مسلما ناامید می‌شوند که به بازخوردهای منفی و حرف‌های بد درباره‌ی شرکت‌تان منجر می‌شود.
  • به خاطر داشته باشید، تاکتیک‌های فروش خوب باید حول محور شناسایی و درک نیازهای مشتریان باشد که بتوانند مزایای تحقق‌یافته‌ی محصول شما را ببینند، نه اینکه به مشتریان و مراجعان درباره‌ی پتانسیل محصول‌تان دروغ بگویید.
22 نکته مهم برای مدیریت بهتر استارتاپ ها

* منبع: https://www.wikihow.com/Run-a-Small-Business