آموزش محاسبه سنوات

سنوات چیست؟ آشنایی با یکی از مهم‌ترین حقوق کارکنان


سنوات پایان خدمت یا اصطلاحاً حق سنوات (به انگلیسی: severance pay) یکی از مزایای اجباری است که کارفرما در هر حالت موظف به پرداخت آن به کارگر است. معنی حق سنوات یا پاداش پایان خدمت مبلغی است که کارگر هنگام فراغت از کار از قبیل بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، استعفا و موارد خاص دیگری دریافت می‌کند و میزان آن معادل یک ماه آخرین مزد ثابت دریافتی کارگر است.

در این مقاله تمام نکات قانونی مرتبط با حق سنوات را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. با آغاز سال 1403 و تغییر سیاست‌های حقوق و دستمزد، بررسی حق سنوات می‌تواند دید کارفرمایان و کارکنان را نسبت به حقوق قانونی خود مشخص کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه سپیدار سیستم باشید.

راهنمای سامانه مودیان

حق سنوات؛ بحث داغ پایان سال و شب عید 1402

با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال یکی از مهم‌ترین موارد کارمندان، کارگران و صاحبان کسب‌وکار پرداخت عیدی و سنوات است و این موارد کاملاً با توجه به پایه حقوق در نظر گرفته‌شده برای افراد، تعیین و پرداخت می‌شود. معمولا واحد حسابداری سازمان‌ها در پایان سال شلوغ‌تر از همیشه است و حسابدارها بیشتر از همیشه در این زمان به سراغ استفاده از نرم افزار مالی و حسابداری می‌روند. اما قانون وزارت کار درباره حق سنوات چه می‌گوید؟

بررسی قانون وزارت کار؛ جایگاه سنوات کجاست؟

کل کارگاه‌هایی که شامل قانون کار هستند وظیفه دارند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به‌عنوان عیدی و پاداش پرداخت نمایند. مبلغ پرداختی به هرکدام از کارمندان و کارگران نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی بیشتر شود.

محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل را به سپیدار بسپارید

ثبت اطلاعات و محاسبه حقوق کارکنان

تهیه دیسکت‌های قانونی بیمه و مالیات

تهیه و ارسال لیست مالیات حقوق

اتصال به سیستم ورود و خروج کارکنان

تهیه دیسکت پرداخت حقوق برای تمامی بانک‌ها

طبق ماده 21 قانون کار؛ سنوات، مزایای پایان کار، حق سنوات و یا مزایای پایان خدمت، مبلغی معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی (تمام مزد ثابت دریافتی در ماه) است که کارفرما باید به کارگران خود پرداخت کند. سنوات یا مزایای پایان کار، باید با خاتمه و یا فسخ قرارداد کار، به کارگر پرداخت شود. این مبلغ به افرادی که کمتر از یک سال کارکرد داشته باشند نیز به نسبت مدت کارکردشان تعلق می‌گیرد و باید توسط کارفرما پرداخت شود. در ضمن اگر تمایل دارید از آخرین اخبار حقوق و دستمزد 1403 مطلع شوید، می‌توانید به صفحه همه چیز درباره حقوق و دستمزد مراجعه کنید.

حق سنوات به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟ پاسخ به سوال رایج کارفرمایان

در پاسخ به این سوال باید توضیح دهیم که سنوات یا همان حق سنوات یکی از مزایای اجباری است که در هر شرایطی کارفرما باید نسبت به پرداخت آن به کارگر اقدام کند. سنوات با خاتمه کار و یا فسخ قرارداد کار به کارگر پرداخت می‌شود و این حق حتی به افرادی که کمتر از یک سال کارکرد داشته باشند نیز به نسبت کارکرد آن‌ها تعلق می‌گیرد. صحبت‌هایی در این مورد وجود دارد که اگر کارگری کار خود را ترک کند سنوات به وی تعلق نمی‌گیرد؛ در صورتی که این‌طور نیست. نکته جالب‌تر این است که زمانی که در قرارداد شرطی در این مورد قید می‌کنند و رضایت کارگر را مبنی بر عدم دریافت سنوات می‌گیرند نیز اشتباه است.

البته منشأ این اشتباه دستورالعملی است که مدتی پیش وزارت کار صادر کرد و در آن قید شده بود که کارگری اگر ترک کار کند کارفرما ملزم به پرداخت سنوات به وی نیست. این دستورالعمل در حال حاضر باطل شده است و کارفرما ملزم به پرداخت سنوات بر اساس قانون جدید سنوات است.

آیا سنوات به کمتر از یک سال تعلق می‌گیرد؟

معمولا کارکنان تازه‌وارد این سوال را مطرح می‌کنند که آیا حق سنوات به کمتر از یک‌سال هم تعلق می‌گیرد یا دست آن‌ها از حق سنوات خالی است. همان‌طور که در پاراگراف قبلی گفتیم در هر صورت و با هر مدت کاری، کارفرمایان موظف به پرداخت حق سنوات هستند؛ بنابراین در هر صورت و با هر شرایطی کارفرما موظف به پرداخت حق سنوات است.

فرمول محاسبه پایه سنوات

سنوات سال 1403؛ آخرین اخبار از مبلغ سنوات

برای محاسبه سنوات سال 1403 یا سنوات پایان خدمت سال 1403 ابتدا حقوق پایه فرد در تعداد روزهای کارکرد وی در طول یک سال ضرب شده و عدد بدست آمده بر عدد 365 که تعداد روز‌های سال 1403 است،تقسیم می‌شود. عددی که در این مرحله بدست می‌آید میزان سنوات پایان خدمت فرد در سال 1403 است. حال اگر فرد در سال‌های قبل نیز سنوات ذخیره داشته باشد، مبلغ سنوات سال‌های قبل وی نیز محاسبه شده و به مبلغ سنوات سال 1403 افزوده شده و به عنوان سنوات پایان کار فرد پرداخت می‌شود.

در اصل با محاسبه سنوات سال 1403 در واقع حق سنوات پایان خدمت سال 1402 کارگران محاسبه و پرداخت می‌شود.

فرمول محاسبه سنوات سال 1403 کارگران (سال 1402، سال‌های پیشین و پیش رو)

اما سوال مهم این است که پایان کار کارگران چگونه محاسبه می‌شود؟ فرمول محاسبه سنوات کارگران به‌صورت زیر است:

سنوات= ((مزد ثابت روزانه * 30)/12) * تعداد ماه‌های کارکرد

اگر هم تعداد روزهای کارکرد فرد مشخص باشد، فرمول سنوات به صورت زیر خواهد بود:

سنوات= ((مزد ثابت روزانه * 30)/365) * تعداد روزهای کارکرد

لازم به ذکر است که سنوات1403 و 1402 و سال‌های پیشین و سال‌های پیش رو نیز بر اساس همین فرمول محاسبه شده و خواهد شد. به عبارت دیگر فرمول محاسبه پایه سنوات در سال‌های مختلف تغییر نکرده و تا زمانی که بخش‌نامه یا قانون مصوبی ابلاغ نشود، فرمول کلی حق سنوات به همین ترتیب باقی خواهد ماند. اما بر اساس قانون عیدی و سنوات 1403 برای کارگرانی که این سال یک سال سابقه کار داشته یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی‌شان گذشته باشد، روزانه مبلغ 7 هزار تومان به عنوان پایه سنوات محاسبه می‌شود. این رقم مجموعا در هر ماه نزدیک به 210 هزار تومان می‌شود.

نحوه محاسبه سنوات سال 1403 با مثال

حق سنوات یک برابر حقوق پایه فرد است؛ بنابراین در سال 1403 که مبلغ حقوق پایه 71,661,840 ریال است، مبلغ حقوق پایه در کارکرد سال فرد ضرب شده و عدد به دست آمده بر 365 (تعداد روزهای سال) تقسیم می‌شود. عدد به دست آمده به عنوان حق سنوات یک سال فرد پرداخت خواهد شد.

👈 توجه: طبق قانون تأمین اجتماعی عیدی و پاداش و حق سنوات شامل بیمه نمی‌شود و بیمه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

نحوه محاسبه پایه سنوات در سال 1403 بر اساس فرمول وزارت کار

محاسبه سنوات بر اساس جدول ارائه‌شده و به‌صورت ماهیانه محاسبه می‌شود که در صورت یک‌ساله بودن سابقه کار از آن استفاده می‌شود؛ اما در سال‌های پس از تطبیق با توجه به درصدهایی که شورای عالی کار اعلام می‌کند افزایش می‌یابند. در سال 1403 میزان سنوات را به‌صورت زیر محاسبه می‌کنند:

(تعداد روزهای کاری ماه×70.000) + حقوق پایه ماهانه اعلام‌شده در سال جاری =حقوق پایه ماهانه در سال دوم

محاسبه سنوات

نحوه محاسبه حق مزد سنوات

حقوق اصلی، بخش عمده‌ای از پرداخت کارفرما به کارگر است که در قبال انجام کار به وی پرداخت می‌شود. بسیاری از محاسبات از قبیل اضافه‌کار، کسر کار، سنوات خدمت، طلب مرخصی و افزایش حقوق بر مبنای حقوق اصلی محاسبه می‌شوند.

منظور از حقوق اصلی چیست؟

مواردی هستند که در چندین ماه متوالی، همراه با حقوق اصلی به کارگر پرداخت می‌شوند؛ مانند:

  • حق اولاد
  • حق مسکن
  • حق ایاب‌وذهاب
  • فوق‌العاده‌های بدی آب‌وهوا
  • محرومیت از تسهیلات زندگی
  • محل خدمت
  • اشتغال خارج از مرکز
  • مرزی
  • شرایط محیط کار
  • نوبت‌کاری
  • کشیک
  • جذب

منظور از مزایای مستمر و غیرمستمر چیست؟

هر فرد شاغل ممکن است علاوه بر مزدی که به او تعلق می‌گیرد مبالغی را (نقدی یا غیرنقدی) از کارفرما دریافت کند. این پرداخت‌ها یا مزایا به دو گروه مستمر و غیرمستمر تقسیم می‌شوند. پرداخت‌ها و مزایای مستمر پرداخت‌هایی هستند که ماهانه به پرسنل اختصاص داده می‌شود و در حکم حقوقی هم ذکر می‌شوند مزایای مستمر شامل مزایای نقدی و غیرنقدی است. مزایای غیرمستمر مزایایی هستند که بنا بر مناسبت خاص یا کارکرد خاص ممکن است به پرسنل اختصاص یابد. این مزایا ممکن است در برخی ماه‌های سال به فرد شاغل تعلق گیرد.

زمان خاتمه قرارداد کار و پرداخت سنوات توسط کارفرما

  • اخراج موجه شخص
  • ازکارافتادگی کلی
  • بازنشستگی
  • پایان کار در قراردادهای معین
  • استعفای کارگر
  • فوت بیمه‌شده
  • فسخ قرارداد مطابق متن قرارداد

پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به دنبال اطلاعاتی درباره بیمه تامین اجتماعی و نحوه محاسبه آن هستید حتما سری به صفحه نحوه محاسبه بیمه تامین اجتماعی در وبلاگ سپیدار سیستم بزنید.

تفاوت پایه سنوات و حق سنوات؛ قانون پرداخت سنوات چیست؟

  • حق سنوات: اگر شما بپرسید که سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ پاسخ این است که به‌عنوان پاداش پایان کار به آن دسته از کارگرانی داده می‌شود که سابقه کاری در کارگاه دارند که اگر کارکرد یک سال باشد معادل همان یک سال و اگر حتی یک ماه باشد، باید یک دوازدهم آن به فرد پرداخت شود و کارگران برای پرداخت سنوات نیازی نیست یک سال کامل سابقه کاری داشته باشند. 
  • پایه سنوات: برای کارگاه‌هایی است که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، در این صورت پایه سنوات به حداقل حقوق آن‌ها اضافه می‌شود.
  • این مبلغ از طرف شورای عالی کار و به‌عنوان جبران کمبود حقوق به کارگران با حداقل دستمزد داده می‌شود زیرا از زمان‌های گذشته تاکنون بحث حقوق و دستمزد کارگران همواره داغ بوده و همیشه افرادی نگران این مسئله بودند. در ابتدای سال 70 قانون پایه سنوات در مجلس مطرح و بررسی شد. بر طبق این قانون کارگران رسمی و یا غیررسمی که قرارداد رسمی دارند یا ندارد مشمول قانون پایه سنوات می‌شوند.
  • یکی از معضل‌های کارگران فرق بین قراردادهای رسمی و قراردادهای غیررسمی است. مطابق با بخشنامه‌ای که از سوی وزارت کار در سال 92 منتشر شد دیگر تفاوتی بین سنوات کارگران قراردادی و رسمی وجود ندارد. هم کارگرانی که تسویه‌حساب کرده‌اند و هم آنانی که تسویه‌حساب نکرده‌اند، مشمول پایه سنوات می‌شوند حتی اگر فاصله‌ای بین کارکرد آن کارگران در کارگاه وجود داشته باشد.
  • کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند بر اساس فرمول مشخص‌شده در بخشنامه دستمزدی وزارت کار پایه سنواتی برای آن‌ها واریز می‌گردد؛ اما آن دسته از کارگاه‌هایی که فاقد طرح طبق بندی مشاغل هستند، به‌شرط آنکه نیروی کار دارای سابقه یک‌ساله در آن کارگاه باشند (دائم و موقت) مشمول حق سنوات می‌شوند؛ اما حق سنوات و یا مزایای پایان کار به ازای هرسال کارکرد معادل یک ماه حقوق است که در پایان کار و یا زمان قطع همکاری به کارگران پرداخت می‌شود.
محاسبه سنوات

پایه سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در مورد پایه سنوات تصورات اشتباهی وجود دارد که برخی از آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. پیش از سال ۹۲ این تردید وجود داشت که پایه سنوات فقط به قراردادهای رسمی تعلق می‌گیرد و یا قراردادهای غیررسمی نیز حقی از پایه سنوات دارند؟ طی بخشنامه‌ای که در سال ۹۲ توسط وزارت کار به کارگاه‌ها و کارخانه‌ها فرستاده شد کارفرمایان نباید تفاوتی بین این دو گروه قائل شوند و پایه سنوات به هر دو گروه از کارگران تعلق می‌گیرد.

برخی از افراد اعلام می‌کنند پایه سنوات تنها به حداقل‌بگیران تعلق می‌گیرد، این موضوع کاملا اشتباه است؛ کلیه کارگران مشمول قانون کار که سال اول خود را به پایان رسانده‌اند، از سال دوم مشمول پایه سنوات می‌شوند و بنابراین ارتباطی به حداقل‌بگیر و سایر سطوح مزدی ندارد.

همچنین در خصوص محاسبه پایه سنوات اعلام می‌شود که کارفرما می‌تواند پایه سنوات را هر ماه، پایان قرارداد یا در پایان سال یکجا پرداخت کند، این روش نیز اشتباه است، پایه سنوات می‌بایست هر ماه توسط کارفرما به پایه حقوق اضافه و پرداخت شود؛ چون که پایه سنوات جزئی از حقوق پایه محسوب می‌شود پس بنابراین باید به صورت ماهیانه و منظم پرداخت شود.

تسویه‌حساب سنوات پایه

مورد دیگری که موجبات نگرانی کارگران را فراهم آورده است مسئله تسویه‌‌حساب آن‌هاست. در هر دو صورت به کارگران حق سنوات تعلق می‌گیرد و بر اساس جدولی که وزارت کار منتشر کرده و طبق گروه‌بندی مشاغل، کارگران می‌توانند سنوات خود را به شرط سابقه کار یک‌ساله دریافت کنند. 

جدول تصاعدی مزد سال ۱۴۰۲ از ۹۱ به بعد

قانون پرداخت پایه سنوات از سال ۹۲ به بعد تغییر کرد و با توجه به شمول قسمت پایه سنوات بخشنامه مزد ۹۲ به سابقه سال ۹۱، جدولی مستقل برای پایه سنوات این سال‌ها تهیه شده است. مزیت دیگر این جدول این است که خوانایی بهتری نسبت به جدول تصاعدی ۳۰ساله دارد. از طرفی اغلب کارگران شاغل فعلی دارای سابقه کار کمتر و قراردادهای کار موقت هستند و جدول محاسبه پایه سنوات ۱۴۰۲ از سال ۹۱ به بعد کاربرد بیشتری دارد.

جدول تصاعدی مزد 1402

سنوات ارفاقی چیست؟

سنواتی که با مجوز مراجع ذی‌صلاح به مدت خدمت موثر کارمندان مشترک صندوق بازنشستگی کشوری اضافه می‌شود و حسب مورد پس از پرداخت کسور یا حتی بدون پرداخت کسور در تعیین حقوق بازنشستگی و وظیفه آنان محاسبه می‌شود را سنوات ارفاقی می‌نامند. این سنوات ارفاقی شامل افرادی مثل جانبازان، معلولان، آزادگان و اسراء، متصدیان مشاغل سخت و زیان‌آور و بازنشستگان آموزش و پرورش کودکان استثنایی و… می‌شود.

بازخرید سنوات

تمامی شاغلان رسمی و غیررسمی در اداره‌های دولتی و سایر کارگاه‌ها، می‌توانند به‌صورت کتبی درخواست بازخرید سنوات را ارائه نمایند. ممکن است فردی به علت استعفا و یا ازکارافتادگی این مبلغ را زودتر از زمان مقرر، طلب کند. در این صورت کارفرما موظف است تا به ازای هرسال سابقه کار، معادل یک ماه از آخرین حقوق کارگر را به او پرداخت نماید.

مواردی که در بخشنامه شورای عالی کار در مورد پایه سنوات ذکرشده

در قسمت‌های قبلی همه‌ چیز را در مورد پایه سنوات و حق سنوات و نحوه محاسبه آن‌ها به شما گفتیم. در ادامه به بررسی چند بند مهم از بخشنامه شورای عالی کار در رابطه با پایه سنوات می‌پردازیم:

  • پایه سنوات شامل دانشجویان و دانش‌آموزانی که مشاغل تابستانی دارند نمی‌شود
  • پایهٔ سنوات با سنوات خدمت (پاداش پایان کار) متفاوت است و طبق ماده ۲۴ کارفرما موظف است معادل آخرین حقوق کارگر را به‌عنوان پایان کار به وی بپردازد.
  • در سال 1403 میزان پایه‌ی سنوات 70,000 ریال است که به صورت روزانه به حساب کارگران منظور شده و در پایان سال به آنان تقدیم می‌شود.
  • تعویض کارفرما ربطی به سنوات ندارد و کارفرمای جدید نیز موظف است سنوات کارگرانی را که یک سال است مشغول به کارند بپردازد.
  • به کارگران فصلی نیز با توجه به میزان کارکردشان سنوات تعلق می‌گیرد و برای محاسبه این میزان سنوات باید به تبصره‌هایی که در این زمینه وجود دارند مراجعه کنید.
  • اگر سال 1403 چهارمین سال کار یک کارگر باشد علاوه بر پایه سنوات این سال مبلغ سال‌های دیگر نیز به‌حساب وی به‌صورت تصاعدی منظور می‌شود.

 در انتها نیز به خاطر داشته باشید که پایه سنوات بیشتر جنبه انگیزشی برای کارگران دارد و شما با پرداخت به‌موقع این مبلغ می‌توانید در بهبود کیفیت کار کارگران شریک باشید؛ یکی دیگر از دلایل پرداخت پایه سنوات ایجاد تمایز در میان کارگران باسابقه و تازه‌کار است.

سوالات متداول


در این قسمت برخی از سئوالاتی که بارها در مورد سنوات و پایه سنوات پرسیده شده است را برای شما ارائه خواهیم کرد: 

آیا حق سنوات شامل مالیات می‌شود؟

حق سنوات در صورتی که کل مبلغ در پایان قرارداد پرداخت شود و هم زمان کارمند با شرکت تسویه حساب کند، مبلغ پرداختی شامل مالیات نمی‌شود. اما اگر پس از دریافت حق سنوات، همکاری ادامه داشته باشد، این مبلغ شامل مالیات می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع دقیق از معافیت‌های مالیاتی حتما مقاله معافیت های مالیات حقوق سپیدار سیستم را مطالعه کنید. در این مقاله لیست کامل موارد معافیتی حقوق و مالیاتی را بررسی کرده‌ایم.

آیا امکان محاسبه آنلاین سنوات سال 1403 وجود دارد؟

با جستجوی عبارت «محاسبه آنلاین سنوات 1402» به سایت‌هایی برخورد می‌کنید که با نرم افزارهای برخط امکان محاسبه آنلاین حق سنوات سال 1403 را فراهم کرده‌اند. اما در صورتی که کارفرما هستید و قصد محاسبه حق سنوات را دارید، این نرم‌افزارها کار زیادی از پیش نمی‌برند. در این مواقع استفاده نرم افزار حقوق و دستمزد سپیدار سیستم می‌تواند به صورت کامل چالش‌های محاسبه حقوق و دستمزد را برای شما حل کند.

آیا سنوات به کمتر از یک سال تعلق می‌گیرد؟

بله؛ اگر حتی یک ماه باشد، باید یک دوازدهم آن به فرد پرداخت شود و کارگران برای پرداخت سنوات نیازی نیست یک سال کامل سابقه کاری داشته باشند.

سخن پایانی درباره حق سنوات

در این مقاله به بررسی کامل مباحث حق سنوات پرداختیم. شما می‌توانید با اطلاعات ارائه شده در این مقاله به صورت حقوق و دستمزد سال 1403 را محاسبه کنید. در کنار مقالات سپیدار سیستم، می‌توانید با استفاده نرم افزارها و سرویس‌های حسابداری مثل نرم افزار فروشگاهی، شرکتی، حقوق و دستمزد می‌توانید به صورت کامل تمامی فرآیندهای حسابداری خود را به صورت کامل مدیریت کنید.

در انتها پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که در خصوص حق سنوات سوال یا ابهامی دارید، در زیر همین صفحه برای ما بنویسید. متخصصان سپیدار سیستم به سوالات شما پاسخ می‌دهند.


 

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار همکاران سیستم، با چهار بسته‌‌ی تولیدی، خدماتی، بازرگانی و پیمانکاری، برای مدیریت چابک‌تر شرکت‌های کوچک طراحی شده است و متناسب با نیازهای این کسب‌وکارها، کاربری بسیار ساده‌ای دارد.