آیا می‌توان حسابداری را در منزل انجام داد؟

آیا می‌توان حسابداری را در منزل انجام داد؟


امروزه بزرگترین دغدغه برای کسانی که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و یا مهارتی را فراگرفته‌اند پیدا کردن شغلی مناسب است. شرایط اقتصادی جامعه در سال‌های اخیر نیز باعث شده بسیاری از افراد شاغل به دنبال کاری پاره‌وقت و پروژه‌محور در کنار شعل اصلی خود باشند.

حسابداری یکی از مشاغلی است که امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد جویای کار قرار گرفته است و خیلی از حسابداران کار حسابداری را به صورت دورکاری و در منزل انجام می‌دهند. در این مقاله تلاش می‌کنیم شما را با مزایا و معایب حسابداری در منزل آشنا کنیم و روش‌های انجام بهتر حسابداری در منزل را به شما ارائه دهیم.

حسابداری در منزل چیست؟

حسابداری از جمله مشاغلی است که امروزه در تمامی کسب‌وکارها از آن استفاده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی و امکان دورکاری در بسیاری از حوزه‌های شغلی، در شغل حسابداری نیز امکان دورکاری و کار کردن از منزل فراهم شد. حسابداری در منزل یکی از راه‌هایی است که می‌توان با گرفتن پروژه به کسب درآمد رسید و برای کسانی که شرایط حضور در محل کار و فعالیت طولانی خارج از منزل را ندارند و یا رفت‌وآمد به محل کار و ساعت‌ها یک جا نشستن آن‌ها را دچار کسالت می‌کند بسیار مناسب است.

بسیاری از کارفرمایان نیز به دلایلی مانند کمبود جا، کمبود تجهیزات، نیاز به چندین حسابدار به دلیل زیاد بودن امور مالی و عدم نیاز به حسابدار تمام‌وقت به دلیل ساده بودن امور مالی ترجیح می‌دهند امور حسابداری خود را برون‌سپاری کنند و حسابداری دورکار را استخدام کنند. بنابراین حسابداری در منزل نه‌تنها از طرف حسابداران، بلکه از طرف کارفرمایان نیز مورد توجه است.

حسابداری در منزل چیست؟

روش‌های حسابداری در منزل

روش‌های متعددی برای کار حسابداری در منزل وجود دارد که هر شخص با توجه به شرایط خود می‌تواند یک یا چند روش را انتخاب کند و مشغول به کار شود. یک حسابدار می‌تواند امور حسابداری یک کسب‌وکار را به صورت تمام‌وقت به عهده بگیرد و در منزل به انجام محاسبات مالی آن کسب‌وکار بپردازد. هم‌چنین می‌تواند به صورت پروژه‌محور و پاره‌وقت پروژ‌ه‌های حسابداری مختلف بگیرد و در منزل انجام دهد و در ازای تحویل کامل، دقیق و به موقع هر پروژه درآمد کسب کند.

دوره‌های آموزشی سپیدار را از دست ندهید

سناریوهای شبیه‌سازی‌ شده تمرین کنید

با نسخه آموزشی، اسناد ثبت کنید

جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید

گواهی معتبر شرکت در دوره دریافت کنید

با کتاب سپیدار بر جزئیات سیستم مسلط شوید

حتی ممکن است شخصی علاوه بر همکاری تمام‌وقت با یک کسب‌وکار، به صورت پاره‌وقت نیز پروژه‌های حسابداری انجام دهد. نکته قابل توجه درباره حسابداری در منزل این است که زمان انجام کار در دست خود فرد است و در هر ساعتی از شبانه‌روز که لازم باشد می‌تواند کار خود را انجام دهد.

مزایا و معایب حسابداری در منزل

حسابداری در منزل نیز مانند بسیاری از انواع مشاغل مزایا و معایبی دارد که افراد با در نظر گرفتن این مزایا و معایب می‌توانند راه درستی را برای خود انتخاب کنند. از جمله مزایای حسابداری در منزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدود نبودن ساعت کاری و امکان کار کردن در هر ساعت از شبانه‌روز
  • امکان حضور دائمی در منزل برای کسانی که محدودیت‌هایی برای خروج از منزل دارند
  • مصون ماندن از بیماری‌های واگیردار
  • امکان رفتن به سفر هم‌زمان با اشتغال
  • امکان داشتن چند پروژه و کار هم‌زمان بر روی آن‌ها و درآمد بیشتر
  • در امان بودن از سخت‌گیری‌های بی‌رویه کارفرما

اما حسابداری در منزل معایبی نیز دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • امکان پیدا نکردن پروژه در بازه‌های زمانی خاص برای کسانی که پروژه‌ای کار می‌کنند
  • عدم امکان نظارت دقیق کارفرما بر روی پروژه و درنتیجه احتمال خطای بیشتر

کسانی که با جدیت به دنبال شغل حسابداری در منزل هستند از طرفی باید تلاش کنند که بتوانند برای خود امنیت شغلی ایجاد کنند و از طرفی باید اعتماد کارفرمایان را به خود جلب کنند تا بتوانند پروژه‌های بیشتری دریافت کنند.

روش‌های گرفتن پروژه حسابداری

برای گرفتن پروژه‌های حسابداری و انجام آن‌ها در منزل می‌توان از راه‌های مختلفی اقدام کرد. وب‌سایت‌های کاریابی راه خوبی برای پیدا کردن پروژه‌ها هستند. آگهی‌های استخدام در روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های فری‌لنسری نیز پروژه‌های حسابداری را برای متقاضیان معرفی می‌کنند. یکی از روش‌های گرفتن پروژه نیز سپردن به دوستان حسابدارتان است که در صورت نیاز به حسابدار دورکار به شما اطلاع دهند.

روش‌های بهبود حسابداری در منزل

تا اینجا با حسابداری در منزل، مزایا، معایب و روش‌های انجام آن آشنا شدیم. ولی سؤال این است که چگونه می‌توان یک حسابدار دورکار موفق شد؟ فاکتورهای بسیاری برای موفقیت در انجام حسابداری در منزل وجود دارد که برخی از آن‌ها را شرح می‌دهیم:

روش‌ های بهبود حسابداری در منزل
  • نظم: اساسی‌ترین اصل در انجام کار حسابداری در منزل داشتن نظم است. پروژه‌ها باید در زمان مقرر تحویل گرفته و تحویل داده شوند. بهترین روش برای ایجاد نظم در مشاغل خانگی داشتن زمانی مشخص برای کار کردن است. در زمان مشخص شده فقط کار کنید و از مواردی که کار را به حاشیه می‌برند دوری کنید.
  • قرارداد کاری محکم: داشتن یک قرارداد محکم و اصولی اصلی مهم در شغل حسابداری در منزل است، چرا که این امکان وجود دارد که شما حتی یک بار هم با کارفرمای خود ملاقات نداشته باشید. بنابراین باید به صورت دقیق و شفاف در مورد حقوق و دستمزد صحبت کنید و همه موارد را در قرارداد ذکر کنید تا از هرگونه سوءتفاهم در آینده جلوگیری شود.
  • تمرکز: کار کردن هم‌زمان روی چند پروژه ممکن است تمرکز شما را دچار اختلال کند و احتمال خطا را بالا ببرد. تمرکز بر روی سرعت و کیفیت نهایی کار اثر می‌گذارد. بنابراین بهتر است در هر بازه زمانی فقط بر روی یک پروژه تمرکز کنید.
  • جلب اعتماد کارفرما: کارفرماها نیاز به شفافیت کاری دارند تا بتوانند به حسابدار دورکار خود اعتماد کنند. بنابراین ممکن است گزارشات خاصی را به صورت مستمر بخواهند و یا برای میزان ساعت کار دنبال اثبات دقیق باشند. شما باید از هر روشی که می‌توانید اعتماد کارفرمای خود را جلب کنید تا بتوانید پروژه‌های بعدی خود را نیز تضمین کنید.
  • استفاده از فضای مجازی: شما می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای ساختن برند اختصاصی خودتان استفاده کنید. با این کار کارفرمایان را به سمت خود جذب می‌کنید و در واقع امنیت شغلی خود در آینده را تأمین می‌کنید. ساختن بسته‌های آموزشی و فروش آن‌ها نیز راهی برای کسب درآمد بیشتر است. اما مهم‌ترین روش برای استفاده از فضای مجازی داشتن وب‌سایت و تولید محتواهای آموزشی و تبلیغات، در کنار معرفی خود و نمونه کارها برای جذب کارفرمایان است. البته لازم به ذکر است که برای فعالیت مفید و مؤثر در فضای مجازی به آموزش دیدن و تبلیغات اصولی نیاز است.
  • شبکه‌سازی: فاکتورهای بالا اگر به درستی اجرا شوند شما را به یک حسابدار شناخته‌شده تبدیل می‌کنند. پس از شناخته شدن زمان آن فرامی‌رسد که از تجربیات هر پروژه استفاده کنید و با جذب متقاضیان دیگر برای خود شبکه‌سازی کرده و پروژه‌های خود را در ازای دریافت کمیسیون به آن‌ها بسپارید.

حسابداری در منزل با نرم‌افزارهای حسابداری

اگر می‌خواهید شغل حسابداری در منزل را انتخاب کنید علاوه بر تحصیلات آکادمیک و لازم است که بر نرم‌ افزارهای حسابداری نیز مسلط باشید، چرا که این نرم‌افزارها ابزار کار حسابداری محسوب می‌شوند و سرعت و دقت کار یک حسابدار در گرو تسلطش بر این نرم‌افزارها است. سرعت و دقت بالاتر سبب می‌شود که حسابدار بتواند پروژه‌های بیشتری بگیرد و درآمد بیشتری کسب کند.

نرم‌افزار سپیدار از جمله نرم‌افزارهای شناخته‌شده حسابداری است که اگر بر آن مسلط باشید نه تنها رزومه کاری خوبی برای خود ساخته‌اید، بلکه با سرعت بالا پروژه‌هایی با دقت زیاد تحویل خواهید داد که موجب گرفتن پروژه‌های بیشتر و کسب درآمد بالاتر خواهد شد.

سخن پایانی

شغل حسابداری در منزل مانند سایر مشاغل نیازمند مهارت و تخصص است. هرچه مهارت حسابدار بالاتر باشد و بتواند اعتماد کارفرمایان را جلب کند می‌تواند پروژه‌های بعدی خود را بیشتر تضمین کند. انجام حسابداری در منزل با توجه به مزایایی که گفته شد بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما مهارت، نظم و تخصص لازمه کسب درآمد پایدار در این شغل است. در این مقاله اطلاعات کامل و جامعی از شغل حسابداری در منزل، مزایا و معایب و راه‌های موفقیت در این شغل را برایتان بیان کردیم. امیدواریم با کمک این مقاله بتوانید آینده شغلی مناسب خود را پیدا کنید و در آن به موفقیت برسید.

سؤالات متداول

حسابداری در منزل برای چه کسانی مناسب است؟

حسابداری در منزل برای افرادی مناسب است که شرایط حضور در محل کار و فعالیت طولانی خارج از منزل را ندارند و یا رفت‌وآمد به محل کار و ساعت‌ها یک جا نشستن آن‌ها را دچار کسالت می‌کند بسیار مناسب است.

چرا برخی کارفرمایان به حسابداری در منزل نیاز دارند؟

بسیاری از کارفرمایان به دلایلی مانند کمبود جا، کمبود تجهیزات، نیاز به چندین حسابدار به دلیل زیاد بودن امور مالی و عدم نیاز به حسابدار تمام‌وقت به دلیل ساده بودن امور مالی ترجیح می‌دهند امور حسابداری خود را برون‌سپاری کنند و حسابداری دورکار را استخدام کنند.

استفاده از فضای مجازی چگونه به بهبود حسابداری در منزل کمک می‌کند؟

شما می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای ساختن برند اختصاصی خودتان استفاده کنید. با این کار کارفرمایان را به سمت خود جذب می‌کنید و در واقع امنیت شغلی خود در آینده را تأمین می‌کنید. ساختن بسته‌های آموزشی و فروش آن‌ها نیز راهی برای کسب درآمد بیشتر است. اما مهم‌ترین روش برای استفاده از فضای مجازی داشتن وب‌سایت و تولید محتواهای آموزشی و تبلیغات، در کنار معرفی خود و نمونه کارها برای جذب کارفرمایان است.