تاریخچه حسابداری

خلاصه تاریخچه حسابداری در ایران و جهان


تاریخچه حسابداری شاید به زمان انسان‌های اولیه بازگردد.

زندگی همه ما با یک سری حساب‌وکتاب‌های بی‌پایان گره خورده است؛ حقوق و دستمزد آخر هرماه، قسط خانه، ماشین، وام ازدواج و ده‌ها موضوع دیگر.در بعضی مواقع یک دودوتا چهارتای ساده جوابگوی حساب‌های ما است ولی در سایر موضوعات نیاز به حداقل یک دانش پایه برای مدیریت بهتر حساب‌هایمان احساس می‌شود.

تاریخچه حسابداری

امروزه با ظهور تکنولوژی همین حساب‌وکتاب‌های خودمانی هم راحت‌تر از قبل شده است. ماشین حساب‌های همراه تلفن‌های هوشمند و نرم‌افزارهای رایج حسابداری، واژه حسابداری را از آن غول ترسناک پر از اعداد دور کرده و سادگی و پایداری حساب‌ها را به کسب‌وکارها و افراد هدیه داده است.

تاریخچه حسابداری نوین چیست؟

تاریخچه حسابداری

خیلی دور از ذهن نیست که وقتی به تاریخچه حسابداری می‌اندیشیم ذهنمان به هزاران سال قبل برگردد، اما این سوال همیشه مطرح است که حسابداری نوین به شیوه کنونی از چه زمانی و توسط چه کسی ابداع شده است؟

تاریخچه حسابداری نوین از چه زمانی است؟ و توسط چه کسی ابداع شد؟

در سال 1494، کتاب summa در ایتالیا منتشر شد. نویسنده چهل و نه ساله آن ” لوکا پاچیولی” محقق و استاد دانشگاه ریاضیات در شهر خود بود. کتاب او شامل 24 فصل است که یکی از آن‌ فصل‌ها به حسابداری اختصاص یافته است.

در فصل مختص به حسابداری، پاچیولی واژه “سیستم حسابداری دو طرفه ” را برای اولین بار برای حسابداری اقلام تجار ایتالیایی، در آن زمان (دوران رنسانس) استفاده و آن را به عنوان”روش ونیزی” توصیف کرد.

دوره‌های آموزشی سپیدار را از دست ندهید

سناریوهای شبیه‌سازی‌ شده تمرین کنید

با نسخه آموزشی، اسناد ثبت کنید

جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید

گواهی معتبر شرکت در دوره دریافت کنید

با کتاب سپیدار بر جزئیات سیستم مسلط شوید

به رغم این واقعیت که پاچیولی روش حسابداری ونیزی را در بیش از 500 سال پیش اختراع کرده است، اما همگی او را به عنوان “پدر حسابداری مدرن” می‌شناسند!

پاچیولی اولین فردی در جهان بود که سیستمی کردن حسابداری را با واژگان جدیدی که امروزه رایج است، معرفی کرد. کتاب او اولین منبع حسابداری مدرن تا به کنون است. جزییات فصل حسابداری کتاب او شامل “سیستم حسابداری دوطرفه، استفاده از ترازنامه و بسته شدن حساب‌ها در پایان سال مالی” است.
تاریخچه حسابداری

او برای اولین بار واژه ترازنامه و قرار دادن اعتبار در سمت راست و بدهی در سمت چپ یک حساب را در کتاب خود شرح داده است. پاچیولی تعادل در حساب‌ها را در قالب تساوی مبلغ دو طرف اعتبار و بدهی تعریف کرد و ترازنامه را گامی مهم و اساسی در حسابداری نامید.

علاوه بر آن، او دارایی‌ها (موجودی)، بدهی‌ها، حقوق صاحبان سهام، درآمد و حساب‌های مربوط به هزینه‌ها را در ترازنامه جایگذاری کرد و ضرورت نگهداری اسناد مهم را در یک ترازنامه مفید دانست.

بیان این موضوعات توسط پاچیولی در بیش از 500 سال پیش هنوز هم مورد توجه و تحسین است. هنوز تاثیرات نوشته‌های پاچیولی در حوزه حسابداری اهمیت فراوان دارد و سرلوحه ایجاد یک روش مدون و جدید در دنیای حسابداری است.

تاریخچه حسابداری

حسابداری در عصر تکنولوژی

اساس تکنولوژی در جهت آسایش و رفاه انسان‌ها تعبیه شده است. قبل از ظهور آن خطاهای انسانی و کارهای سخت و زمانبر بدون امکانات کافی برای ذخیره اطلاعات و اطمینان از صحت آن وجود داشت.

یک نرم افزار حسابداری قوی و یکپارچه هر جزییاتی از هر فعالیتی که بوسیله کاربران رخ ‌دهد را ردیابی و ضبط می‌کند. به دسترسی‌ها مجوز می‌دهد و به مالکان این امکان را می‌دهد که اطلاعات محرمانه را تنها به افرادی که مورد نظر آنهاست، نمایش دهد.

تاریخچه حسابداری

این موضوع باعث شده تا سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تجاری احساس نیاز به سازوکار کنترلی قدرتمند برای مدیریت و اصلاح انحرافات خود در حوزه حسابداری را موضوعی اساسی برای ادامه بقای شرکت بدانند و برای استقرار آن در داخل شرکت خود با شرکت‌های داخلی ارائه دهنده نرم ‌افزارهای حسابداری همکاری‌ نمایند.

نگاهی به آینده

حسابدارانی که به آینده می‌نگرند، دریافته‌اند که اصول حسابداری موجود در ایالات متحده که به عنوان اصول حسابداری پذیرفته همگانی (GAAP) شناخته شده است، به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور مهجور و منسوخ خواهد شد.

استاندارد جهانی در خارج از ایالات متحده، استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) است. درحالی که تجارت جهانی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، تلاش‌هایی برای ایجاد استانداردهای حسابداری سازگار در سراسر مرزها از طریق اتخاذ گسترده IFRS توسط شرکت‌های حسابداری و تجاری آمریکایی صورت گرفته است که مایل‌اند به همکاری در اقتصاد جهانی ادامه بدهند.

تاریخچه نرم‌افزار حسابداری در ایران

واقعیت دنیای مدرن این است که انجام هیچ کاری از تکنولوژی بعید نیست. با تغییرات تکنولوژی و ایجاد بسترهای مناسب برای سیستماتیک کردن آن، روش‌های دستی و سنتی منسوخ و روش‌های مدرن و جدید به سرعت جای آن‌ها را گرفتند.

تاریخچه حسابداری در ایران را می توان در موارد زیر مورد مطالعه قرار داد :

  • ایران قبل از اسلام
  • ایران بعد از اسلام تا دوران قاجاریه
  • از دوران قاجاریه تا انقلاب مشروطیت
  • از انقلاب مشروطیت تا اوایل دهه چهل
  • از اوایل دهه چهل تاکنون

بررسی تاریخچه حسابداری از اوایل دهه چهل تاکنون

در سال 1342 تغییرات و گسترش نظام اقتصادی باعث شد که موسسات آموزش حسابداری و استخدام حسابدار افزایش پیدا کند . به همین ترتیب حسابداری به عنوان فن و حرفه ای که نیازهای مالی و اطلاعاتی سازمان ها و موسسات را برآورده می کند ، شناخته شد .

با وجود گروه های صنعتی بزرگ و مجتمع های تولیدی امکان مدیریت امور مالی با سیستم های حسابداری سنتی وجود نداشت ، بنابراین استفاده از سیستم های مدیریت حسابداری نوین رایج شد . سازمان مدیریت صنعتی در سال 1341 اولین سازمان و موسسه ایرانی بود با هدف بهبود روش های اداری و سیستم های اطلاعاتی مالی و با تصویب هیئت وزیران تشکیل شد .

از اواخر دهه 40 استفاده از کامپیوتر در موسسات و شرکت های بزرگ آغاز شد . استفاده از کامپیوتر در سیستم های عملیاتی مانند سیستم کنترل موجودی ، انبارها ، حقوق و دستمزد ، حسابداری مالی و صنعتی کاربرد داشت . به همین ترتیب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارشناسان و کارکنان حسابداری با از بین رفتن موسسات ذکر شده جذب سازمان ها و موسسات ایرانی شدند و برخی هم به تاسیس موسسات حسابرسی و خدمات مالی پرداختند .

آینده بازار کار حسابداری در ایران بسیار پررونق است، چرا که اگر تقاضا به موضوعی افزایش پیدا کند به اصطلاح می‌گویند بازار کار آن بسیار داغ است، و این در مورد «حسابداری در ایران» صدق می‌کند.البته لازم به ذکر است «تحصیل» به تنهایی پاسخگوی این نیاز نیست و وجود «مهارت و تجربه» در کنار آن ضروری است.

تاریخچه حسابداری دولتی در ایران:

مخارج دولت در عصر هخامنشی ثبت و نگهداری می‎شد و کورش کبیر آن را گسترش داد و توسط داریوش، نظامی مبتنی بر حسابداری بهای تمام‎شده آغاز گردید. در زمان ساسانیان ممیزی و در دوره سلجوقیان حساب درآمد و مخارج و حساب بازرگانی انجام می‏شد. در دوره قاجار دفترداری و حسابداری دو طرفه (در سال ۱۲۵۸ هجری شمسی) با ورود شرکت‏‌های خارجی و فرآورده‌‏های صنعتی در ایران آغاز شد.

در دوره پهلوی در سال ۱۳۱۱ حسابرسی واحدهای اقتصادی مطرح شد و قانون شرکت‌های سهامی تصویب شد.در سال ۱۳۲۸ وزارت دارایی مکلف به بررسی حساب‌ها و ترازنامه بازرگانان شد و اساس رسیدگی به حساب ترازنامه و صورت سود و زیان مؤدیان را به عهده گرفتند.

نرم افزارهای حسابداری به یکی از بهترین ابزارها در حوزه مدیریت حساب‌ها و محاسبه‌ی دقیق‌تر هزینه‌ها تبدیل و موجب بهبود شرایط محیط کسب‎‌وکار برای مدیران ارشد و مالی شرکت‌ها شده‌اند.

شرکت همکاران سیستم از پیشروان بازار نرم‌ افزار حسابداری ایران است که با ارائه محصولات راهکاران، راهکاران ابری، سپیدار و دشت توانسته تمام کسب‌وکارهای ایرانی را در سطوح مختلف بزرگ، متوسط و کوچک پوشش دهد و در سال‌های فعالیت خود با حفظ اعتبار برند، نیازهای مشتریان را به خوبی پاسخگو باشد.

تاریخچه حسابداری

نرم افزار سپیدار همکاران سیستم ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط

ایران یک کشور با پتانسیل با نیروهای جوان و خلاق است که توانسته رتبه اول را در تعداد شرکت‌های کوچک و متوسط و ظهور استارت‌آپ‌ها در سراسر جهان بدست آورد. این بازار نوپا نیازمند سیستمی است که اقتصادی باشد و نیازهای این شرکت‌ها را تامین نماید.

تاریخچه حسابداری
محصول سپیدار همکاران سیستم ویژگی‌های مورد نیاز یک نرم‌افزار حسابداری برای شرکت‌های کوچک و متوسط را در نظر گرفته و تعداد بسیاری از آن‌ها را، در زمره مشتریان خود دارد.
تاریخچه حسابداری

سیستم‌های یکپارچه نرم افزار حسابداری سپیدار

از مهم‌ترین عناصر حسابداری مدیریت در یک نرم افزار مالی، سیستم حسابداری شرکتی، سیستم دریافت و پرداخت، سیستم مشتریان و فروش، سیستم تامین کنندگان و انبار، سیستم حقوق و دستمزد، سیستم مدیریت دارایی ثابت و استهلاک است.

تاریخچه حسابداری


برای مدیریت بهتر دریافتی و پرداختی‌های شرکت، نظم ساماندهی میزان فروش، اقلام داخل انبار، حقوق و دستمزد کارکنان، مالیات و بیمه پرداختی، مدیریت بهتر دارایی‌ها و محاسبه دقیق استهلاک در طول زمان، می‌توان از یک سیستم یکپارچه و مدون استفاده کرد.

راه‌های ارتباط با سپیدار همکاران سیستم

اگر می‌خواهید قبل از خرید یک نرم‌افزار حسابداری، اطلاعات بیشتری را جمع‌آوری کرده و از خرید خود مطمئن شوید؛ می‌توانید ابتدا با مشاهده دمو (نسخه نمایشی) رایگان نرم افزار سپیدار با امکانات و فضای آن آشنا شوید و سپس در صورت تمایل به خرید به جامعه 50.000 حسابدار سپیداری بپیوندید.

دریافت دموی رایگان