۴ راه برای بهبود جریان نقدی بیشتر برای کسب‌وکارتان

۴ راه برای بهبود جریان نقدی کسب‌وکارتان


داشتن پول نقد برای دوام هر کسب‌وکاری ضروری است. بدون داشتن دارایی‌های نقد شونده‌‌ی کافی، به آسانی ممکن است از صورت‌حساب‌های مهم عقب بمانید؛ نتوانید حقوق پرداخت کنید یا حتی مجبور شوید کل عملیات را تعطیل کنید!

خبر خوب این است که کسب‌وکارها این را می‌دانند. در یک بررسی جهانی که اخیراً روی کسب‌وکارهای کوچک انجام شده است، Sage دریافت که «دسترسی به سرمایه» دومین چالش مهم کسب‌وکارها در سال ۲۰۱۷ بود. در این‌جا چهار راه برای این دسترسی و اجتناب از تنگنای مالی ارائه می‌شوند.

ذخیره‌ی داخلی

از فرصت استفاده کنید و بودجه را مورد بازبینی قرار دهید تا ببینید که در کدام قسمت می‌شود هزینه‌ها را کاهش داد. ممکن است بتوانید با تأمین‌کنندگان برای قیمت‌های کمتر مذاکره کنید. شاید شگفت‌زده شوید که فقط با درخواست چه مقدار می‌توانید صرفه‌جویی کنید.

کارهایی مانند درخواست قیمت‌های جدید برای هر چیزی از کالاهای دفتری تا خدمات اینترنت یا هزینه‌ی حمل‌ونقل را امتحان کنید. با تأمین‌کنندگان کنونی تماس بگیرید تا درباره‌ی قیمت‌های کمتر و گسترش شرایط اعتباری مذاکره کنید. کار مشترک با کسب‌وکارهای دیگر را برای به‌اشتراک‌گذاشتن منابع، مانند تجهیزات و کارکنان در ذهن داشته باشید. همچنین می‌توانید دارایی‌های بی‌استفاده را مشخص کنید و بفروشید – می‌توانید بیشتر چیزها را به جای خریدن، اجاره کنید.

بودجه‌ی بیشتری جذب کنید

راه واضح برای جذب بودجه‌ی بیشتر، افزایش سرمایه است. حتماً با مشاور مالی شخصی و حسابدارتان از قبل مشورت کنید تا مطمئن باشید که می‌توانید از پس این کار بربیایید.

همچنین می‌توانید از اقوام و دوستان پول جمع کنید. اگر دیگر خودتان پولی ندارید، به سراغ بانکتان بروید تا در مورد راه‌حل‌های ممکن برای تأمین مالی بحث کنید. به یاد داشته باشید که خیلی قبل‌تر از این که واقعا نیاز به پول نقد پیدا کنید، به سراغ بانک بروید. بانک‌ها ممکن است بحران نقدینگی را به عنوان دلیلی برای ردکردن درخواست تأمین مالی شما در نظر بگیرند.

۴ راه برای بهبود جریان نقدی بیشتر برای کسب‌وکارتان

ایده‌ی دیگر این است که بخشی از کسب‌وکارتان را به کارکنان کلیدی بفروشید. ممکن است این تاکتیک را در دوران خوشی دوست نداشته باشید، اما در شرایط سخت، این کار می‌تواند سرمایه در گردش شما را افزایش دهد و بر انگیزه‌ی کارکنان بیفزاید. دیگر پول آنها هم وارد کار شده است.

ارسال صورت‌حساب را به سپیدار بسپارید

ارسال مستقیم یا از طریق شرکت‌های معتمد

ارسال و ابطال انواع صورت‌حساب‌ها

ارسال صورت حساب با ارز غیر از ریال

ارسال صورت حساب با نوع فروش صادراتی

استعلام‌گیری خودکار از صورت‌حساب‌ها

به دنبال سرمایه‌گذاران خارجی بروید

سرمایه‌گذاران عموماً پیش از این که هر گونه پولی به شما بدهند، سهمی در کسب‌وکار شما می‌خواهند. آنها هم مانند بانک‌ها پیش از این که به تأمین مالی شما فکر کنند، دوست دارند یک «گزاره‌ی ارزش»‌ شفاف به شکل یک طرح تجاری و اسناد مالی پشتیبان را ببینند.

به دنبال کمک‌های مالی و کمک‌هزینه باشید

ممکن است شما واجد شرایط انواع کمک‌ هزینه‌ها و یارانه‌های دولتی باشید. این الزاماً اولین انتخاب شما برای جذب سرمایه نیست اما صنایع و مناطق خاصی تحت حمایت برنامه‌های دولتی قرار دارند.

دولت‌ها، انواع برنامه‌های تأمین مالی را برای کمک به کسب‌وکارهای کوچک در را‌ه‌اندازی و رشد عملیات ارائه می‌دهند. این برنامه‌ها شامل وام‌های کم‌بهره، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و کمک‌هزینه‌های علمی و اقتصادی می‌شوند.

نکته‌های کاربردی برای مدیریت جریان نقدی

برای هر کسب‌وکاری، جریان نقدی مانند اکسیژن است. کسب‌وکار شما به جریان نقدی سالم برای بقا وابسته است و اگر آن را به خوبی کنترل کنید، حتی به شما قدرت خرید و چانه‌زنی بیشتری می‌دهد. یک جریان نقدی سالم مفهوم نسبتاً ساده‌ای است: باید پول ورودی شما بیشتر از پول خروجی باشد، و باید به موقع برسد تا بتواند پول تأمین‌کنندگان را بپردازید و کالاهای جدید بخرید.

۴ راه برای بهبود جریان نقدی بیشتر برای کسب‌وکارتان

این موضوع به اندازه‌ی کافی ساده است، اما ممکن است اجرای آن همیشه ساده به نظر نیاید. پس دقیقاً چگونه باید اطمینان حاصل کنید که این قسمت مهم از کسب‌وکار وضعیت مناسبی دارد.

در ادامه ۷ نکته برای مدیریت جریان نقدی را آورده‌ایم

  • یک پیش‌بینی از جریان نقدی داشته باشید. اول، برای ۶ تا ۱۲ ماه آینده اهدافی تعیین کنید تا وضعیت مالی را دنبال کنید و جلوی نقصان را بگیرید. سپس، به تغییرات فصلی مانند قبوض گرمایشی که در زمستان بیشتر می‌شوند توجه کنید. فراموش نکنید که هزینه‌های ثابت و متغیر را در نظر بگیرید و واقع‌بینانه پیش‌بینی کنید.
  • روی پرداخت‌ها مسلط باشید. برای مشتریان و خریداران فاکتورهای به‌موقع بفرستید و صورت‌حساب‌های از موعد گذشته را پیگیری کنید. درباره‌ی شرایط پرداخت شفاف باشید؛ ۳۰ روز زمان استاندارد است. تاریخ‌های پرداخت مشتری را بدانید و تأخیرها را نادیده نگیرید زیرا مشتری که اخیراً بدهی‌اش را پرداخت نکرده است، ممکن است کسب‌وکار را تعطیل کند.
  • موجودی را کنترل کنید. اگر بدانید که چه موجودی دارید و چه چیزهایی باید سفارش دهید، از گیر انداختن پولتان در موجودی زیاد اجتناب می‌کنید. برای رسیدن به این وضعیت، ثبت‌های موجودی را همزمان با حساب بانکی برای مغایرت بررسی کنید – چه ماهانه باشد چه هفتگی.
  • رابطه‌ی دوستانه را با وام‌دهندگان حفظ کنید. چه کسب‌وکارتان جدید باشد و چه در حال رشد، ممکن است گه‌گاه به کمک مالی از طرف بانک یا وام‌دهنده به شکل اضافه برداشت شود. توافق‌نامه‌ی اعتباری یا اصلاح شرایط پرداخت نیاز پیدا کنید. اگر بانک و وام‌دهندگان را در جریان مخارج پیش‌بینی‌نشده یا تغییرات در پیش‌بینی‌ها قرار دهید، به شما بیشتر اعتماد می‌کنند. احتمال بیشتری هم خواهد داشت که در صورتی که به کمک مالی نیاز پیدا کنید با شما برخورد مناسبی داشته باشند.
  • به اعتبار دسترسی پیدا کنید. اگر کسب‌وکارتان به سرعت در حال رشد است، به دنبال دسترسی به یک خط اعتباری از یک بانک یا موسسه‌ی مالی مانند اضافه‌برداشت یا وام کوتاه‌مدت باشید. در موارد بسیاری، بانک‌ها اگر یک قرارداد اولیه‌ی خدمات یا استعلام بها را ببینند، مایلند به کسب‌وکار وام بدهند. زمانی که مشتری بدهی را پرداخت کند، شما هم وام را برمی‌گردانید.
  • خروجی‌ها را محدود کنید. ارزیابی کنید که هر چند وقت یک بار طلب تأمین‌کننده‌ها، صورت‌حساب مالیاتی، قبوض و … را پرداخت می‌کنید. سپس ببینید که آیا می‌توانید قسطی پرداخت کنید یا می‌توانید شرایط منعطف‌تری برای پرداخت بگیرید. همچنین هزینه‌های کوچک‌تر را بررسی کنید و ببینید که کدام هزینه‌ها در مجموع به اعداد بزرگی تبدیل می‌شوند.
  • مشکلات را پیش از رخ‌دادن پیش‌بینی کنید. مشکلات بالقوه‌ی جریان نقدی را از قبل از طریق به‌روزرسانی پیش‌بینی‌های جریان نقدی و رصد شرایط بازار، تشخیص دهید. همچنین باید در نظر بگیرید که آیا مشتریان یا تأمین‌کنندگان مشکل مالی دارند و در صورت نیاز اقدام مناسب را انجام دهید. اگر نگران هستید، پیش از این که یک مشکل کوچک به مشکلی بزرگ تبدیل شود، با حسابدار، سرمایه‌گذار یا منتور کسب‌وکارتان صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که جریان نقدی برای موفقیت کسب‌وکارتان اهمیت اساسی دارد. آن را نادیده نگیرید!

من بیتا طلاکوب، کارشناس بازاریابی شرکت سپیدار سیستم آسیا هستم. اگر شما به این مطلب علاقه‌مند بودید و یا نظرات و پیشنهاداتی در زمینه بهبود مطالب منتشر شده از جانب من داشتید، خواهشمندم از طریق ایمیل bitat@systemgroup.net با من در ارتباط باشید
تجربه مشتری